Försvaret köper bogserbåtar från Rumänien

2014-02-06 14:10 Olle Nygårds  
Foto: FMV

Den svenska marinen köper två Rumänien-tillverkade bogserbåtar för ubåts- och utomskärs bogsering. Men köpesumman hålls hemlig.

- Hittills är det kommersiell sekretess på det enligt en överenskommelse med varvet som bygger dem, säger Hans Ivansson, informatör, på Försvarets materielverk, FMV, till Ny Teknik.

Köpet av bogserbåtarna görs tillsammans med den holländska militära upphandlingsorganisationen Defence Materiel Organisation, DMO, och det handlar om totalt fem båtar, tre till Holland och två till Sverige.

Bakgrunden till affären är att marinen nu är i behov av att kunna "bogsera längre sträckor till havs", enligt FMV. I praktiken handlar just det kravet om att Försvarsmakten och marinen vill kunna bogsera icke-påmönstrade fartyg mellan olika baser, exempelvis mellan Karlskrona och Berga/Muskö.

Men arbetsuppgifterna för de nya fartygen, som ska ersätta bogserbåtarna Heros och Hera, kan också komma att handla om att bryta isrännor för ubåtar på väg ut ur hamn.

I det sammanhanget nämns att de nya svenska bogserbåtarna kommer att ha isklassning 1A, vilket innebär att de ska klara 50 centmeters is. Dragkraften hos båtarna är cirka 35 ton.

Vid sidan av det har de också viss specialutrustning som gör det möjligt att använda fartygen för att bärga torpeder och de kan också agera målbogserare vid skjutövningar.

Prislappen på respektive bogserbåt är hemligstämplad. Men klart är att det är det nederländska varvet Damen Gorinchem som håller i projekteringen. Tillverkningen ska ske i bolagets varv i Galati i Rumänien där flera av Kustbevakningens nya fartyg, och även Svensk Kärnbränslehanterings nya transportfartyg m/s Sigrid, har tillverkats.

Den svenska marinen beräknas få sina bogserbåtar under i slutet på 2015.

 

Uppgifter som de nya bogserbåtarna ska klara (i urval).

  • Isbrytning, inklusive assistans av fartyg och ubåtar till öppet vatten.
  • Transport av farligt gods, exempelvis torpeder och ammunition.
  • Bärgning av torped.
  • Sjöarbeten, exempelvis utläggning och hemtagning av övningsminor.
  • Målbogsering och registrering av träffresultat vid artilleriskjutning från annat fartyg.
  • Vattenkanon med skum för bekämpning av brand på annat fartyg.
  • Kunna bära en 20 fots container utan att det påverkar förmågan till bogsering.
  • Passagerarbefordran upp till 12 passagerare.
  • Militärt samband, inklusive kryptofunktion.
  • Klar av att hantera RAKEL (blåljusmyndigheternas sambandsfunktion).

Källa: FMV.

Olle Nygårds

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt