Forskarna vaskar fram renare diesel

2015-12-11 06:26 TT
Foto: Pixabay

I skuggan av Volkswagens utsläppsskandal och klimatmötet i Paris har forskare i Nederländerna hittat en kemisk nyckel till mycket renare diesel.

De tror på industriell framställning redan inom fem till tio år.

Kemiprofessorn Johan Martens från universitetet i Leuven har tillsammans med professor Krijn de Jong vid universitetet i Utrecht mixtrat och trixat med katalysatorers kemiska funktioner.

Under framställning av renast möjliga diesel har teorin varit att låta molekyler i katalysatorn studsa mellan en metall och en syra. Tanken har varit att metallen och syran ska hållas så nära varandra som möjligt för att optimera processen, men de nederländska forskarna har nu kommit fram till att det är fel, skriver tidskriften Nature.

Om funktionerna i katalysatorn i stället hålls nanometer isär produceras molekyler som kan ge mycket renare diesel.

"Våra resultat är exakt de motsatta mot vad vi förväntade. Först trodde vi att proverna hade förväxlats eller att någonting var fel med vår analys. Vi upprepade experimentet tre gånger, bara för att komma fram till samma slutsats: den nuvarande teorin är felaktig. Det måste finnas ett minimum av avstånd mellan funktionerna i en katalysator. Detta går på tvärs med vad industrin har gjort under de senaste 50 åren", säger Martens.

Enligt forskarna kan den nya metoden optimera ett stort antal molekyler i diesel. Bilar som drivs med denna renare form släpper ut mycket mindre av både koldioxid och partiklar.

Forskarna tror också att deras metod med relativt stor enkelhet kan användas i storskalig industriell framställning. Martens och de Jong tror att den renare formen av diesel kan användas i bilar redan inom fem-tio år.

Metoden uppges även kunna användas inte bara för petrolium-baserade bränslen utan också förnyelsebara bränslen från biomassa.

Senaste inom