Flopp för Trafikverkets växelbyte - 16 nya växlar måste bytas

2015-10-30 12:00 Monica Kleja  

Trafikverket har stoppat en ny generation av järnvägsväxlar efter stora problem.

– Felen har varit många, säger Pernilla Merkenius, projektledare för växelbytet på myndigheten.

Förra hösten fick Pernilla Merkenius i uppdrag att lägga 16 nya växlar vid fyra driftsplatser i Skåne; i Flackarp, Åkarp, Tjörnarp och Höör. Man lade också ny typ av räls och en ny sliperskonstruktion.

Men medan rälsen och sliprarna fungerat som de ska, har den nya generationen växlar inneburit en ström av tekniska fel, uppger hon.

Framförallt är det driven, som gör så att växeln kan användas, som inte fungerat.

Den nya generationen växlar kommer från tillverkaren Vossloh, och har upphandlats under lång tid av Trafikverket och testats inom ramen för ett utvecklingsprojekt på myndigheten.

Nu har Trafikverket stoppat all utrullningen av växlarna i landet. Och i Skåne börjar man nu i Allahelgahelgen att byta ut de 16 felande växlarna mot nyproducerade växlar av den gamla sorten. Detta på alla platser utom den nära Höör.

– I Tjörnarp ska vi ha kvar fyra nya växlar för att se om det går att förbättra dem, säger Pernilla Merkenius.

De krånglande växeldriven har skapat stora störningar i både person- och godstrafiken under det senaste året, uppger hon. De drabbade järnvägsstråken är de mest trafikerade i Sverige.

Den nya generationens växlar och de av den äldre modellen kommunicerar med ställverken på samma sätt. Men de nya har fler komponenten i driven – och det är främst dessa som inte fungerat som tänkt, uppger hon.

Vad drar du för slutsatser av växlarna testats av Trafikverket?

– Jag drar slutsatsen att testerna i ärlighetens namn inte kan ha varit kompletta.

Hittills uppgår kostnaderna för växelbytet till 12 miljoner kronor. Totalt kan de landa på 17-18 miljoner kronor. Diskussioner förs nu med tillverkaren om vilken part som ska stå för notan.

Pernilla Merkenius jobbar också med en ny driftsplats i Vätteryd (linjen Hässleholm-Lund), där man satt upp 12 nya växlar av den äldre generationen.

– De har haft en stor omläggningsprocent, alltså jobbat jättemycket, och fungerat näst intill felfritt.

Ny Teknik har inte lyckats nå ansvariga för utvecklingsprojektet på Trafikverket.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt