Fler tågtyper skakar genom Hallandsåsen

2016-02-08 09:34 Linda Nohrstedt  
Bergets dåliga kvalitet gjorde att tunnelbyggandet blev problematiskt. Inläckande vatten var en stor utmaning för byggbolagen. Foto: Jörgen Appelgren

Det är inte bara SJ 3000 som har drabbats av vibrationer genom Hallandsåstunneln. Även ombord på Öresundståg och godståg har kraftiga skakningar upplevts.

Trafikverket har tidigare fått in fyra larmrapporter om vibrationer från tåg som har kört genom den nybyggda tunneln i Hallandsåsen. Samtliga dessa rapporter har rört SJ 3000.

Men nu visar det sig att det är fler tågtyper som har drabbats av vibrationer genom tunneln.

En passagerare ombord på ett Öresundståg har filmat skakningarna som uppstod när tåget passerade genom Hallandåstunneln. Filmen har publicerats på Helsingborgs Dagblad.

– Vi har inte fått några larmrapporter från Öresundståg, men vi såg klippet och tog kontakt med Öresundståg och bad dem gå igenom sina förarrapporter, säger Johan Petersson, projektledare för underhåll på Trafikverket.

På måndagsmorgonen fick Trafikverket även in en rapport om att ett godståg har drabbats av skakningar.

– Det var ett godståg som hade upplevt samma fenomen också i en lägre hastighet, 100 kilometer i timmen, berättar Johan Petersson.

Trafikverket har sänkt hastigheten för alla tåg genom Hallandsåstunneln, från 200 till 140 kilometer i timmen, medan orsaken till skakningarna utreds. Den här veckan ska olika typer av mätningar göras på tåg när de kör i tunneln.

– Vi misstänker att vibrationerna har att göra med kontakten mellan räls och hjul, men vi behöver få in mer data på varför det uppträder här, säger Johan Petersson.

Skakningarna har uppstått i och utanför tunneln, från en kilometer söder om den till en kilometer norr om den.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt