Fler och snabbare tåg när stoppsignalerna försvann

2015-12-16 13:16 Håkan Abrahamson  
De optiska stoppsignalerna har helt ersatts av mobilsignaler i det mobilbaserade ETCS-systemet. Foto: Siemens

När det traditionella signalsystemet ersattes av mobilbaserade ETCS på sträckan Erfurt – Leipzig ökade turtätheten och restiden minskade.

Trafikövervakningen av sträckan sker via GSM-R, mobiltekniken för järnvägsstyrning, som tillåter hastigheter upp till 300 km/h. Med systemet kan tågen köras med kortare intervall eftersom de inte behöver sakta in för att invänta nya kommandon via signalerna.

Den nu invigda sträckan på 123 km är en del av den totalt 500 km långa förbindelsen mellan Berlin och München som när den öppnas 2017 ger en restid på mindre än fyra timmar.

Tekniken installeras av Siemens tillsammans med partnern Kapsch Carrier.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt