Fler falluckor för fartdårar

2015-07-30 09:06 Charlotta von Schultz  
Bilisten kör för fort och dunsar snart i en stålkant. Bilden är från Uppsala. Foto: Edeva

När du kör lagligt är vägbanan slät, men för fartsyndarna fälls luckan ner. Linköping installerar fler dynamiska farthinder.

Tekniken heter Actibump och kommer från Linköpingsföretaget Edeva. Det mäter fordonens hastighet med radar och avgör om trafikhindret ska aktiveras. I så fall fälls en lucka ner sex centimeter och framdäcken dunsar i en stålklädd kant. Obehagligt, men varken förare eller fordon tar skada, enligt företaget. Bilister som håller laglig fart påverkas inte alls - vägbanan förblir platt och fin.

Det flexibla farthindret har använts i Linköping sedan år 2010 för att göra det tryggare för fotgängare och cyklister att korsa Rydsvägen. Nu i höst ska kommunen installera tekniken på ytterligare två ställen: Djurgårdsgatan och Västra vägen.

- Att kommunen som haft systemet i några år investerar i fler hinder ser vi som ett kvitto på att systemet gör nytta, säger David Eskilsson, vd på Edeva.

Företaget tar cirka en halv miljon kronor för att installera tekniken i båda filerna på en väg. Sedan tillkommer kostnaden för grävarbete.

- Många tycker att det låter dyrt, men ett upphöjt övergångsställe kostar ungefär lika mycket, säger David Eskilsson.

Han berättar att företaget har diskussioner med en annan kommun som väljer mellan tre olika alternativ för att få ner hastigheten: en rondell, trafiksignaler eller det dynamiska farthinder.

- Där kostar trafiksignaler lika mycket som vårt hinder, medan rondellen skulle bli dyrare, säger David Eskilsson.

Tekniken används även på två andra ställen i Sverige. I maj i fjol installerades hindret på fyra körfält på Öresundsbron för att få bukt med fortkörare genom betalstationen. Åtgärden fick snabbt önskad effekt, enligt Öresundskonsortiets statistik. Antalet fartsyndare blev ”bara” 2 637 i augusti i fjol, en markant minskning jämfört med 16 816 samma månad året innan. Även i Uppsala installerades tekniken i höstas.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt