Fisker Karma - lyxbil för miljömuppar

2012-04-24 12:58 Lars Anders Karlberg  

- Plötsligt känns Jaguar så väldigt vanlig, var den förlösande kommentaren under Ny Tekniks korta men intensiva provkörning av den omskrivna pluginhybriden Fisker Karma förra veckan.

Ny Teknik tog ut nya Fisker Karma på en provtur i Stockholm i torsdags förra veckan.

Utanför Tekniska Högskolan blev det publikrusning. ”Vad är detta för bil?”

Alla ville provsitta.

Utseendemässigt liknar den ingen annan med sina extrema linjer, stora hjul, mustaschformade grill och solceller på taket, som driver luftkonditioneringen och elektroniken inne i bilen.

Och inte inuti heller där miljödetaljerna sticker ut.

Klädseln är av skinnimitationen alcantar som uppger vara tillverkad av ”100% återvunnen, efterindustriell jungfrupolyester”.

Träinläggningarna är från sjödränkt trä från Lake Michigan eller ”certified rescued wood” från skogsbränderna i Kalifornien.

Sätesstoppningen består av biofiber från sojabönor.

Golvmattorna är tillverkade av återvunnen PET-plast.

De genomskinliga glasliknande laminaten i dörrar och mittkonsol är också av återvunnen plast med ett ingjutet ”naturlöv”.

Lacken uppges också har miljöprofil med vattenbaserad metalliclack gjord på återvunna glasflaskor.

Givetvis heter den dyraste modellen för 1,2 miljoner kronor Eco Chic.

- Lyx på ett nytt sätt, säger Cecilia Falk, försäljningschef på den svenska återförsäljaren Callisma i Danderyd när hon körde fram testbilen.

Sedan var det bara att trycka på gasen och känna det typiska djupa draget från elmotorerna som har ett vridmoment på mäktiga 1 330 Nm. Två elmotorer på 150 kW vardera driver bakhjulen.

Den är stor och tung. Större i verkligheten än vad den ger intryck av på bild. Men i och med att den drivs av elmotorer på motsvarande 403 hästkrafter svarar den direkt på gaspådraget och känslan av pansarvagn bleknar.

I sportläge, med bensinmotorn inkopplad för extra boost till generatorn, accelererar från noll till hundra på 5.9 sekunder, obetydligt långsammare än den 12-cylindriga Aston Martin Rapide som trängs i samma utställningshall som Fisker Karma i Danderyd.

Faktum är bilen inbjuder både till gubbkörning och det som i bilbroschyrerna kallas för aktiv körning.

Trots produktionsförseningarna, de uppmärksammade batteriproblemen, den överraskande höga bensinförbrukningen och prislappen på drygt 1 miljon kronor för den billigaste modellen står köparna i kö.

- Vi har kämpat med vårt företag i nio år och återinvesterat alla vinster. Nu ville vi göra något riktigt kul för pengarna, säger de unga it-entreprenörerna Andreas Friis och Jonas Söderqvist på 203 Webgroup till Ny Teknik när de ska hämta ut var sin Fisker Karma Eco Chic.

Hittills i år har 17 bilar sålts, varav tre har levererats. Callisma räknar med att sälja nästan 50 bilar i år.

Seriehybrid med två elmotorer

Fisker Karma är en så kallad seriehybrid. Den drivs enbart av de två kraftiga elmotorerna på bakhjulen, men har en bensindriven motor som driver generatorn och laddar batterierna.

Med räckviddsförlängaren kommer bilen 48 mil fulladdad och fulltankad.

Elmotorer 2x150 kW, motsvarande 403 hästkrafter.

Batteripaket från A123 Systems. Litiumjon med nanofosfat. Effekt 180 kW, kapacitet 20 kWh.

Bensinmotorn är en turboladdad tvåliters Opel Vectra-motor på 190 kW eller 260 hk.

Räckvidd batteri cirka 8 mil.

Laddning hemma 16 A 4-6 timmar. Schukoplugg i väggen, Mennekesplugg i bilen.

Toppfart 200 km/h

Acceleration 0-100 km/h på 5,9 sekunder i Sport Mode. I enbart elkörning 7,9 sekunder.

Bränsleförbrukning när bensinmotorn är inkopplad är 1,2 liter per mil. I blandad körning med laddat batteri uppger Fisker 0,24 liter per mil men amerikanska EPA säger 0,45 liter per mil.

Koldioxidutsläpp 83 gram per kilometer i blandad körning enligt EU 80/1268/EWG.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt