Experternas väg till en fossilfri framtid

2013-08-14 06:00 Charlotta von Schultz  

Två kilometer långa tåg, högre hastighet och större axellast. Godstrafiken på järnvägen kan öka radikalt, enligt svenska forskare.

Att frakta gods med järnväg i stället för lastbil sänker energiförbrukningen och utsläppen kraftigt. Dessvärre får godstågen allt mindre utrymme på spåren i takt med att persontrafiken ökar. Men godstrafiken kan växa rejält ändå – utan att man behöver bygga dyra dubbelspår. Det visar en rapport från KTH Järnvägsgruppen.

– Längre godståg är mest effektivt, men vi föreslår även högre hastigheter och större axellast, säger forskaren Oskar Fröidh.

I dag är den vanligaste maxlängden 630 meter på svenska godståg. KTH-forskarna föreslår i stället två kilometer långa tåg. Det kan man få genom att koppla ihop två 1 000-meters tåg.

Forskarna uppskattar att man då skulle kunna fördubbla kapaciteten för godstrafik på de två godskorridorerna mellan Luleå och Göteborg samt mellan Umeå och Malmö. Det skulle kräva en investering på cirka 54 miljarder kronor. Bangårdar måste förlängas för att rymma tåg på 2 000 meter, liksom spåren på de platser där tåg möts eller kör om varandra.

Att ”bara” öka tåglängden till 1 000 meter skulle öka kapaciteten med drygt 50 procent till en kostnad av 46 miljarder kronor.

Kilometerlånga tåg är inget unikt. I USA körs exempelvis godståg på 3 000 meter och Öresundsförbindelsen klarar tåg på 1 000 meter, en tåglängd man planerar att bygga för även genom Danmark till Tyskland. I Sverige rullade extralånga tåg redan på 1990-talet när dåvarande SJ Gods gjorde försök med tåg på 1 500 meter. Två stycken 750-meters tåg kopplades ihop, och det första loket radiostyrde det andra loket i mitten av tågsättet.

– Det är samma princip vi föreslår i dag, men vi vill gå längre och koppla ihop två stycken 1 000-meters tåg, säger Oskar Fröidh.

Även hastigheten påverkar kapaciteten. Dagens maxhastighet är ofta 100 km/h för godstågen, vilket orsakar konflikter med de betydligt snabbare persontågen. Forskarna föreslår därför en höjning för godstågen till 120 eller 140 km/h på dagtid på stambanorna, där det även går snabbtåg.

Längre, tyngre och snabbare tåg ställer nya krav på allt från tågens bromsar och koppel till banans bärighet och signalsystem (se grafik).

Är ert förslag realistiskt?

– Definitivt. Vi visar hur man kan få effektivare och billigare tågtransporter samtidigt som kapaciteten ökar kraftigt. Nästa steg är att göra en utredning ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, säger Oskar Fröidh.

Rapporten heter ”Godstrafik på järnväg – åtgärder för ökad kapacitet på lång sikt”.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt