Experten om tågkrocken: "Inget system är 100 procent säkert"

2016-02-09 09:05 Jonas Ryberg  

Flera döda och upp emot 150 skadade rapporteras efter att två tåg kolliderat i södra Tyskland nu på morgonen. Svensk expert misstänker att automatiskt säkerhetssystem saknats eller varit ur funktion.

Två tåg kolliderade vid sjutiden i morse utanför Bad Aibling på tågsträckan mellan München och Rosenheim i södra tyskland. Det rapporterar bland andra Süddeutsche Zeitung och Focus Online. Ett av tågen har spårat ur i samband med olyckan som har skett på en sträcka med enkelspår. Urspårningen tyder på att hastigheten vid olyckan kan ha varit relativt hög.

Till den tyska tidningen Focus säger representanter för Deutchen Bahn att orsaken till olyckan är oklar. Det har heller inte framkommit om sträckan har automatiskt säkerhetssystem så kallat ATC eller om det i så fall fungerade vid olyckstillfället.

– Allt är spekulationer, men det mest sannolika är att den här sträckan inte har ATC och att det är den mänskliga faktorn som gjort att två tåg fått grönt ljus samtidigt, säger Sebastian Stichel som är professor i järnvägsteknik och föreståndare för Järnvägsgruppen på KTH.

En annan möjlighet enligt Sebastian Stichel är att det förekommit reparationer på sträckan och att något gått snett med säkerhetssystemet i samband med det.

– I enstaka fall har det hänt att man kopplat fel efter ombyggnader, säger han.

De svenska och det tyska systemen för säkerhet på järnvägen är enligt Sebastian Stichel i princip likvärdiga, även om det inte är exakt samma system. Han vill inte säga att varken det tyska eller svenska systemet skulle vara osäkert generellt.

– Det går inte att garantera 100 procent säkerhet i ett tekniskt system, säger han.

 

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt