Europa och USA enas om ny elbilsladdare

2012-05-07 09:23 Lars Anders Karlberg  

De största tyska och amerikanska bilbyggarna har gått samman om en helt ny laddstandard för elbilar. En enda sladd och kontakt ska täcka allt från vanlig enfas hemmaladdning till supersnabb likströmsladdnng.

Den stora nyheten på elbilsmässan EVS 26 i Los Angeles är demonstrationen av ”DC fast charging with a Combined Charging System” som åtta stora bilföretag från Europa och USA enats om.

Det är Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen som kommit överens om att arbeta för ett kombinerat laddsystem som integrerar enfas växelströmsladdning, snabb trefas växelströmsladdning, likströmsladdning hemma samt ultrasnabb likströmsladdning på offentliga platser till ett enda uttag i bilen.

Både den amerikanska standardiseringsorganisationen SAE och den europiska ACEA har beslutat att gå på den här linjen i sina standardiseringsarbeten.

Amerikanska SAE kommer med sin första standard redan till sommaren. Den gäller då Typ 1 växelströmsladdning.

Men det dröjer till nästa år innan någon bil har utrustats med den nya kombopluggen. Spekulationerna säger att det blir BMW kommande elbil i3, som blir pionjär.

Europeiska ACEA kombinerar växelströms- och likströmsladdning med en enda "plugg" för alla typer av laddning.

Den standarden kommer att användas i alla nya elbilar och laddhybrider i Europa från 2017. En snabbladdning kommer då bara att ta 15-20 minuter.

Den här överenskommelsen innebär att Europa och USA gör gemensam sak och lämnar det asiatiska snabbladdningssystemet Chademo åt sidan.

Det är Nissan, Mitsubishi och Toyota som arbetat fram likströmsstandarden Chademo för ultrasnabb laddning och använder det i sina bilar Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV med systerbilarna Peugeot iON och Citroën C-Zero.

Det som driver på standardiseringen är dels bilägarnas problem med olika sladdar, dels problemen för elnäten när allt fler elbilar ska laddas.

Utvecklingen av framtidens smarta elnät hänger intimt samman med utvecklingen av intelligenta laddsystem för elbilar.

Det kommer att byggas in allt mer ”intelligens” i både elbilarna och i ladduttagen så att rätt laddningsdos kan göras vid rätt tillfälle och i rätt aggregat.

Volkswagen skriver i ett pressmeddelande att ”the Combined Charging System” minskar komplexiteten för den laddinfrastruktur som håller på att byggas upp i alla länder, minskar utvecklingskostnaderna för både energibolagen och bilföretagen och gör bilägandet billigare för slutkunderna.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt