Energiprofessor utreder fossilfri fordonsflotta

2012-08-27 10:20 Lars Anders Karlberg  
Thomas B Johansson, professor vid internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet. Foto: Lunds universitet

– Solenergin är oändlig. Kan man omvandla den till fordonsbränsle av något slag, till exempel biobränsle, el eller vätgas, har man löst en stor del av regeringens mål om en fossilfri fordonsflotta i Sverige. Det säger regeringens utredare Thomas B Johansson till Ny Teknik.

(Korrigerad rubrik) Professor Thomas B Johansson är en av Sveriges främsta experter på energiområdet. Han är verksam vid Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet.

Han har fått regeringens särskilda uppdrag att utreda hur Sverige kan minska transportutsläppen av fossila bränslen för att redan till 2030 ha en ”fossiloberoende fordonsflotta”.

Till sin hjälp har han Per Kågeson, professor i miljösystemanalys vid KTH i Stockholm. Per Kågeson blir huvudsekreterare i utredningen.

De har ett år på sig att ta fram förslag till möjliga handlingsalternativ och åtgärder för att växentligt öka andelen bilar och lastbilar som går på förnybara drivmedel.

Vad är problemet?

- Vi har en komplex situation i dag. Vi har el men få elbilar, vi har fordon för biobränsle men en begränsning i tillgången till biobränsle. Det kommer alltid att finnas en kvantitetsbegränsning när det gäller bioenergi, åtminstone regionalt/globalt.

Är elbilar en lösning på miljöproblemet?

- Elbilarnas andel kommer att öka. Det satsas mycket på elbilar och elbilssystem nu, både hos biltillverkarna och i kraftindustrin. Men än så länge är elbilen för dyr för de flesta privatpersoner, men priserna är på väg ned.

Hybridbilar då?

- Hybridbilar är ju inte helt fossilfria men de är ett logiskt första steg mot rena elbilar. Det finns ju redan en marknad för hybridbilar.

Vätgas och bränsleceller?

- Vätgas som produceras av solenergi och vindkraft finns det teknik för och här har vi en praktiskt taget oändlig resurs. Men också här är problemet att allt måste göras i industriell skala för att få effekt, både bränsletillverkningen och fordonstillverkningen.

Hur konkreta kommer ni att kunna vara i era förslag?

- Vi kommer i första hand att komma med strategiska förslag och peka på systemlösningar som man bör överväga. Men det blir nog en del mer preciserade förslag också.

Mer subventioner till miljöbilar?

- Det kommer att krävas både lagstiftning och stimulanser för en så stor omställning som det blir fråga om för att realisera en fossiloberoende fordonsflotta. Om ny teknik ska kunna komma in på marknaden kostar det i inledningen, säger Thomas B Johansson.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt