Fordon

En vanlig Volvo som går på el

Volvochefen Stephen Odell skakar hand med Vattenfallschefen Lars G Josefsson vid pressvisningen av den nya gemensamma el-hybrid-satsningen V2 Plugin Hybride Vehicle Partnership. (Foto: Lars Anders Karlberg).
Paul Gustavsson, projektledare på Volvo för det nya plug-in-bilsprojektet. (Foto: Lars Anders Karlberg)
En laddning från vanligt 10 A vägguttag tar cirka 5 timmar. (Foto: Lars Anders Karlberg)
Med en 35 A laddstolpe, som Vattenfall lanserat i Tyskland tillsammans med BMW för bilen Mini-el, tar det bara 2 timmar att ladda upp batteriet till Volvo V70 plug-in-hybrid. (Foto: Lars Anders Karlberg).
Så här fungerar det. Klicka för större bild.

Koldioxidutsläpp under 50 gram per kilometer, en genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,19 liter per mil och 5 mil på en laddning. Det är Volvos och Vattenfalls nya elhybridbil som ska börja säljas om tre år.

Publicerad

UPPDATERAD med fler detaljer om tekniken.

- Den stora nyheten är att vi bygger en kompromisslös Volvo som plug-in-hybrid med låga koldioxidutsläpp, låg bränsleförbrukning och låga driftskostnader med krocksäkerhet och komfort är som i en vanlig Volvo V70 eller XC60 har.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här