Elvägar vid Arlanda och Gävle

2015-06-04 10:37 Håkan Abrahamson  
Två specialbyggda lastbilar från Scania har försetts med strömavtagare och ingår i projekt Elvägar. Foto: Scania

Trafikverket ska testa två olika typer av elvägar i Sverige, en vid Arlanda flygplats och en utanför Gävle.

Två leverantörer ska få bygga var sin typ av elväg för att testa möjligheten till eldrift på vägen. Försöket görs i samarbete med Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten.

Rosersbergs Utvecklings AB ska testa en teknik vid Arlanda som går ut på att en elskena i vägbanan driver och laddar fordonet under resan.

Region Gävleborg ska testa en annan lösning som innebär att en strömavtagare på lastbilshyttens tak matar ström till lastbilen elhybridsystem.

Luftledningarna i detta projekt byggs av Siemens på en 2 km lång sträcka på E16 utanför Gävle där hybridlastbilar från Scania kommer att kunna köra på el.

Strömavtagaren på lastbilen kan koppla upp sig automatiskt i hastigheter upp till 90 km/h. När lastbilen lämnar det elektrifierade avsnittet används dieselhybridsystemet.

Två specialbyggda lastbilar från Scania utrustade med strömavtagare kommer att ingå i försöket.

Testet ingår i projekt Elvägar som syftar till att bygga teststräckor för att ge kunskap och hur elvägar kan fungera i framtiden. Försöken beräknas vara avslutade 2018.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS