Eldriven Folkvagnsbuss ska charma i Las Vegas

2016-01-07 09:05 Håkan Abrahamson  
Budd-e är en modern variant av den omtyckta Bullin, folkvagnsbussen, nu i eldriven version. Foto: Volkswagen

Budd-e kallas Volkswagens eldrivna version av den omtyckta Folkvagnsbussen. Den presenterades på CES-mässan i Las Vegas dagen efter den stora stämningen för dieselfusket.

Volkswagen vill nu att blickarna riktas mot annat än fusk med avgasvärden, och passar på vid konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas att visa en helt eldriven variant av den särskilt i USA så älskade folkabussen.

Det handlar visserligen om en konceptbil, men Volkswagen poängterar att det här är inledningen på en helt ny satsning på fordon som från början byggts för eldrift. Plattformen kallas Modularen Elektrifizierungsbaukasten MEB och blir basen för märkets framtida satsning på elfordon.

Tanken är att elbilarna ska ha en räckvidd, prestanda och ett pris som gör elbilen till förstafordon för den vanliga familjen.

Batteriet ligger under golvet mellan fram- och bakaxel och tar därför minimalt med plats. Det ger plats för ett rymligt passagerarutrymme där en L-formad bänk och snurrfåtöljer är sittplatser.

Batteriet har en kapacitet på 101 kWh och ger en räckvidd på 533 km. Elmotorer driver både fram- och bakhjul med en sammanlagd effekt på 235 kW. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet på 30 minuter.

Bilen är konstruerad för kommunikation med Internet of things, sakernas internet. Den kan alltså själv kommunicera med andra uppkopplade funktioner i hemmet. Kommunikationen med förare och de åkande görs med geststyrning, röstkommandon eller pekskärmar, som ersätter de traditionella reglage och tryckknappar som vanligtvis finns i bilar.

Samtidigt med presentationen av elbussen Budd-e visar Volkswagen en version av serietillverkade e-Golf Touch. Den är utrustad med geststyrda funktioner, avancerad uppkoppling och vidareutvecklat infotainmentsystem med 9,2 tums bildskärm.

Den tekniken är enligt Volkswagen nära produktlansering. Den eldrivna folkabussen ska enligt företaget kunna bli verklighet från 2019.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt