Elbilsrabatt ställs mot flyktingkostnader

2016-02-03 13:17 Håkan Abrahamson  
Politisk oenighet råder om miljöbilspremier för elbilar i Tyskland. Denna BMW i3 är en av 30000 elbilar som rullar i landet. Foto: BMW

Tysklands förbundskansler Angela Merkel vill med miljöbilspremier nå målet 1 miljon elbilar till 2020, men finansminister Wolfgang Schäuble är tveksam när kostnaderna för att ta emot flyktingar tär på statsutgifterna.

Angela Merkel och vicekanslern Sigmar Gabriel vill se Tyskland som ett föregångsland när det gäller eldrivna bilar. Vid ett möte på tisdagen med företrädare för de stora tyska biltillverkarna diskuterades olika sätt att nå målet 1 miljon elbilar i landet 2020.

Mötet arrangerades eftersom det står klart att med dagens försäljningstakt av elbilar blir det omöjligt att nå målet 1 miljon elbilar 2020 som sattes upp för snart tio år sedan. I dag rullar omkring 30000 elbilar i Tyskland, där dieselmotorer och låga oljepriser är alternativ till att minska koldioxidutsläppen.

Vicekansler Gabriel vill avsätta 2 miljarder euro i statsbudgeten för att kunna subventionera varje elbil med 5000 euro (ca 45000 kronor).

Men finansminister Schäuble ifrågasätter om landet har råd med sådant stöd till elbilismen när kostnaderna för att ta hand om flyktingar kommer att belasta statsbudgeten hårt under överskådlig tid.

Angela Merkel försöker nu hitta en kompromiss som kan presenteras nästa månad där hon inte riskerar en spricka i sin koalitionsregering. Sigmar Gabriel säger i ett uttalande till nyhetsbyrån Bloomberg att han kan tänka sig elbilsrabatter som till viss del finansieras av bilindustrin. Kravet att ta fram effektiva batterier som passar för tyska förhållanden vilar också tungt på bilindustrin.

Eldrift och digitalisering är avgörande faktorer för framtiden för tysk bilindustri, anser Gabriel.

Schäuble vill inte använda skattepengar till elbilsrabatter, men tycker att den tyska regeringen kan understödja utbyggnaden av en laddinfrastruktur för elbilismen.

Merkel och Schäuble är medlemmar i CDU, den kristdemokratiska unionen, medan Gabriel är ledare för det socialdemokratiska partiet.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt