Fordon

Elbilen som fixar svensk kyla bäst

Foto: Robert Granström Grafik: Jonas Askergren
Foto: Robert Granström Grafik: Jonas Askergren

Fem elbilar klarade tuffa tester i sträng kyla. Samtliga tar sig fem mil i 20 minusgrader – med kupévärmen på.

Publicerad

Kan man ta elbilen till jobbet en ­vintermorgon i minus 20 grader? Det har varit frågeställningen för Rekkevidde, ett samarbetsprojekt mellan Sverige, Norge, Finland och Island som har finansierats av Nordiska ­ministerrådet.

Förra vintersäsongen testades fem elbilar i varsin fordonsklass dels på labb hos finska VTT, dels på vinter­vägar på Arctic Falls testbana i Älvsbyns kommun.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här