Elbilen laddas trådlöst

2015-05-06 08:25 Eddie Pröckl  
Sverige blir först i Europa med att ladda elbilar trådlöst. Foto: Vattenfall

Vattenfall startar ett projekt med trådlös laddning av elbilar. Tekniken funkar ungefär som en eltandborste. 20 bilar i Göteborg och Stockholm ska prova tekniken i 18 månader.

Det fungerar som en eltandborste. Men behöver inte göra något annat än parkera sin elbil ovanför en induktionsspole. Den överför trådlöst ström till en annan spole i bilen. Efter 6-8 timmar är batteriet fulladdat, bilen klar att gå 20 mil till nästa laddning. Den gamla laddsladden kan ligga kvar i bagageutrymmet.

Tillbehören finns sedan en tid att köpa i USA. För en kostnad på 20 000 kronor får man den ena spolen installerad i sin elbil, och den andra att lägga på marken, eller gjuta in i garagegolvet.

Spolen i bilen har formen av en platta i A3-format som monteras under bagageutrymmet bak i bilen. Spolen på marken är 7 cm tjock och med ytan 56 x 47 cm. Den ansluts till ett vanligt 230V uttag. Avståndet mellan spolarna blir ungefär 10 cm vid laddning, och bilföraren får hjälp att hitta bästa stället med hjälp av en indikator. Laddningseffekten är 3kW och det tar 6-8 timmar att ladda ett urladdat batteri till en Nissan Leaf.

Vattenfall är nu först med att prova tekniken i Europa. Man har helt enkelt köpt ett antal induktionsladdare från USA som anpassats till svensk standard och ska monteras in i 20 elbilar i Göteborg och Stockholm. Bilarna, av märket Nissan Leaf och Chevrolet Volt, används i kommunens verksamhet som hemtjänsten och gatukontoret.

- Induktiv laddning är ju helautomatisk och väldigt enkel för användaren. Vi vill testa hur det fungerar i verkligheten, under svenska förhållanden med snö och is, säger Vattenfalls forskningschef Karl Bergman.

Projektet ska pågå i 18 månader och sker inom ramen för forskningsprojektet WiCh, med parterna Vattenfall, forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT, Gatubolaget i Göteborg, Stockholms Stad, Strålsäkerhetsmyndigheten och Test Site Sweden på Lindholmen Science Park. Budgeten är 25 miljoner kronor, varav tio miljoner är stöd från Energimyndigheten.

Bilarna i projektet kommer även att kunna laddas med sladd.

Fakta induktiv laddning

  • Induktiv laddning av en elbil innebär att en laddplatta placeras i marken som bilen parkeras över.
  • Laddplattan, som består av en spole, genererar ett magnetfält som trådlöst överför energi till bilens så kallade sekundärspole.
  • En sekundärspole i storlek motsvarande cirka två A4-papper och placeras under bilens bagageutrymme.
  • Energin som överförs via ett högfrekvent magnetfält omvandlas i bilen till växelström som kopplas till bilens vanliga laddare.
  • Laddningseffekten är 3 kW.
  • Laddaren matas med en vanlig 230 voltsanslutning till en box på vägg eller stolpe.
  • Laddmattan kan placeras i asfalt eller betong. Laddningen kommer även att fungera om mattan är täckt av snö.
  • Enligt tillverkaren fungerar tekniken mellan -18 och +50 grader.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt