Elbilar sänker utsläpp – även om de laddas med mer fossilt

2015-10-30 09:39 Kalle Wiklund  
Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Övergången till små och energieffektiva bilar skulle sänka utsläppen – men den stora minskningen kommer med ny teknik som el- och hybridbilar. Det visar en ny IVL-studie där man tittat på möjliga effekter av ett bonus-malus-system med straffskatt på bilar som släpper ut mycket avgaser.

I maj tillsatte regeringen en utredning av ett så kallat bonus-malus-system, tänkt att stimulera försäljningen av miljövänliga bilar. I korthet innebär systemet att den som köper en miljösmart bil gynnas med en bonus, medan den som skaffar ett fordon med höga utsläpp måste betala en skatt.

Nu har forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet räknat på vilken effekt som en bonus-malus-modell kan få när det gäller försäljningen av nya bilar inom EU fram till år 2030 och 2050.

– I studien har vi gjort en analys av hur stora utsläppen av växthusgaser blir under bilarnas hela livscykel, det vill säga från tillverkning till användning och skrotning. Analysen omfattar även utsläppen vid produktionen av bränslet eller del el som bilarna förbrukar, säger Tomas Ekvall, forskare hos IVL.

Utsläppen av avgaser skulle minskas av att fler lockas att köpa små och energismarta bilar, slår studien fast. Men den stora reduceringen av föroreningar kommer istället att drivas fram av ny teknik som hybrid- och elbilar.

– Elbilarnas motorer är mycket mer effektiva, och med en gynnsam utveckling kan produktionen av el till framtidens elbil till och med ge en mindre klimatinverkan än bara framställningen av fossila bränslen till dagens bensin- eller dieselbil. Men klimatnyttan av elbilar är beroende av hur elproduktionen i Europa utvecklas i framtiden, säger Tomas Ekvall, och fortsätter:

– Det som förvånade mig mest är att elbilarna föll så väl ut och visade sig vara bättre rent klimatmässigt även om mängden fossila bränslen skulle öka kraftigt i det europeiska elproduktionssystemet.

En annan viktig slutsats som IVL drar är att effekterna av ett bonus-malus-system är beroende av framförallt två saker: dels hur framgångsrik den tekniska utvecklingen av bilarna blir, dels av vilka värderingen som får fäste bland framtidens bilköpare.

Senast i slutet av april 2016 ska regeringen redovisa sitt resultat i utredningen om bonus-malus-systemet.

 

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt