Fordon

Dreamliner på marken efter korrosion i motor

ANA får sitt 50e plan av modellen Boeing 787 Dreamliner. Foto: Boeing

Japanska flygbolaget ANA ställer på fredagen in nio turer med flygplanstypen Dreamliner sedan man upptäckt korrosionsproblem i motorerna från Rolls Royce.

Publicerad

ANA, All Nippon Airways, är det flygbolag som använder flest plan av typen Boeing 787 Dreamliner, och fick nyligen sitt 50e plan. ANA har valt att utrusta sina plan med motorn Trent 1000 från Rolls Royce. Rolls Royce har levererat 38 procent av motorerna till Dreamliner, övriga plan drivs med motorer från General Electric.

Problemet med korrosion i motorn drabbar främst de plan som ANA använder för inrikesflygningar. Dessa rutter är relativt korta, och en förklaring till problemet är att motorerna inte hinner bli tillräckligt varma. Fukt som finns i motorerna hinner då inte torka ut som i motorer som används för interkontinentala flygningar som kan ta tio timmar.

Rolls Royce har en uppgraderat version av Trent 1000-motorn som utvecklats för Airbus motsvarande plan, A350. Motorn har nyligen certifierats av den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten.

Det är ännu oklart hur många fler flygningar som ANA måste ställa in på grund av korrosionsproblemet. ANA var det första flygbolaget som fick Dreamliner, som då var flera år försenad. Man har idag 50 Dreamliner i sin flotta och har beställt ytterligare 33 plan.

Boeing 787 Dreamliner representerar en ny flygplanstyp som till stora delar är byggt i kolfiberkompositer. Det gör planet lättare vilket sänker bränsleförbrukningen med omkring 20 procent jämfört med äldre modeller i samma storleksklass. Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har ett motsvarande plan som kallas A350.