Dornier bygger flygbåtar igen

2016-03-08 15:32 Håkan Abrahamson  
Dornier Seastar ska börja flyga 2018. Foto: Dornier

Anrika flygplansbyggaren Dornier planerar att komma tillbaka med en flygbåt för tolv passagerare tack vare kinesiskt kapital.

Bakom projektet står Conrado Dornier, vars farfar Claude Dornier startade flygplanstillverkning 1922. Företaget med säte i Tyskland gick dock i konkurs 2002. Men under 1900-talet kom flera berömda flygplan från tillverkaren, och mest kända var deras stora flygbåtar.

Drömmen om en återkomst i flygbranschen har dock aldrig lämnat Conrado Dornier. För fyra år sedan blev han kontaktad av ordförande för kinesiska industrigruppen Wuxi, Liu Yuhai. Han hade hört om Dorniers planer av amerikanska kontakter och såg en möjlighet för Wuxi att ge sig in i flygverksamheten.

Nu har Wuxis olika bolag 65 procent av aktierna i bolaget Dornier Seawings. Resten ägs av familjen Dornier. I tyska Oberpfaffenhofen arbetar ett sextiotal personer med utvecklingen av flygbåten Seastar. Där ska de första exemplaren av farkosten byggas, men senare ska produktionen flyttas till en anläggning i Kina som Wuxi bygger.

2018 är det meningen att de tre första maskinerna ska levereras. Flygplansdelar kommer från tillverkare runt hela världen. Motorerna är turbopropmotorer från Pratt and Whitney. Största delen av flygplanet är tillverkat i kompositmaterial för att undvika korrosion. Flygkroppen är utformad som ett båtskrov för att få bra sjöegenskaper i hög sjö. Planet har givetvis även landningsställ för att kunna landa på vanliga flygfält.

Planet blir 13 meter långt och får plats för tolv passagerare, men i vip-utförande sitter sju personer mycket bekvämt. Hastigheten ligger runt 325 km/h och räckvidden blir 1700 km. De två turbopropmotorerna med sina fembladiga propellrar sitter i rad ovan vingen för att inte skapa obalans om en av motorerna skulle stanna.

Dornier hoppas kunna sälja 350 plan under den kommande tioårsperioden. Bland kunderna räknas extremt rika personer men även företag och räddningsmyndigheter i olika länder. Priset per plan ligger runt 60 miljoner kronor. Efter flygmässan i Singapore finns redan beställningar.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt