Diesel gasar när etanol rasar

2012-01-17 23:00 Eddie Pröckl  
Försäljningen av etanolbränslet E85 har varit rekordhög 2011, men det beror på en gynnsam prisrelation till bensin. Även om en del debattörer tror att etanolens ”miljö-rykte” spelar in är det i verkligheten ”mest mil för pengarna” som har varit utslagsgivande. Foto: Scanpix samt Volvo

När skattereglerna för tjänstebilar ändrades föll den svenska etanolbilsmarknaden ihop som ett korthus. Mer än hälften av etanolbilsköparna bytte till diesel.

2011 såldes visserligen fler miljöbilar i Sverige än någonsin, men andelen av den totala bilförsäljningen ökade bara med en tiondels procent. Efter att stadigt ha ökat under ett antal år har svenskarnas byte till miljövänligare fordon i stort sett stannat av.

I de underliggande siffrorna finns en ännu tydligare trend: andelen etanolbilar har minskat med mer än hälften. I stället har snåla dieselbilar visat motsvarande ökning.

– Det är ett förlorat år för grön bilism, säger Mattias Goldman på Gröna Bilister.

– Även om snåla dieslar är bättre än törstiga så är diesel ett fossilt bränsle och en ändlig resurs. Andelen bilar som går på förnybart bränsle är nu den lägsta på flera år.

Raset för etanolbilar har en enkel förklaring. I maj 2010 aviserade regeringen att reglerna för förmånsbeskattning av tjänstebilar skulle ändras. Den 1 januari 2012 försvann etanolbilarnas rabatt på 20 procent av förmånsvärdet, eller högst 8 000 kronor. Även elhybridernas rabatter togs bort.

Kvar blir laddhybrider och gasbilar, som får en nedsättning av förmånsvärdet på 40 procent, eller med högst 16 000 kronor.

– Det finns inga morötter för att välja etanolbil, därför väljer tjänstebilsköparna en snål diesel i stället. Det är bra på många sätt, men inte för miljön. Diesel är ändå ett fossilt bränsle, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Han är ingen uttalad anhängare av etanolbilar, men är ändå irriterad över regeringens hattande.

– Vi vill ha långa spelregler i harmoni med EU, och teknikneutralitet. Regeringen kan sätta gränsvärden och låta fordonsindustrin lösa den uppgiften.

En bransch som känner sig direkt lurad av regeringen är medlemmarna i SPBI, Svenska petroleum och biodrivmedelsinstitutet.

– Först etablerar man ett konstlat stöd för etanol som gör att branschen investerar en miljard ?i E85-mackar, sedan släpper man det hela och börjar prata om supermiljöbilar, säger Ulf Svahn, vd för SPBI.

Försäljningen av etanolbränslet E85 har varit rekordhög 2011, men det beror på en gynnsam prisrelation till bensin. Även om en del debattörer tror att etanolens ”miljö-rykte” spelar in är det i verkligheten ”mest mil för pengarna” som har varit utslagsgivande. I stort sett har etanolbränslets andel stagnerat sedan 2008, anser Ulf Svahn, som också är kritisk till regeringens svängningar.

– Vi vill ha långsiktiga spelregler och med långsiktighet menar jag den tid det tar innan de biodrivmedel vi vill ha blir billigare i verkligheten. Till dess behövs styrning, med morötter eller kvoter eller skatter, men det måste vara långsiktigt.

Hannes Carl Borg ( C ), sakkunnig på energidepartementet, vill inte gå med på att regeringen har bytt fot ?i frågan om etanol eller miljöbilar.

– Under några år har regeringen gett ett brett stöd för olika typer av miljöbilar, till exempel miljöbilspremien. Det har varit teknikoberoende, även om etanolbilarna har haft fördel av det, mest för att det är en mogen teknik. Nya stöd, som supermiljöbilspremien, har hårdare krav, vilket har lett till att bland annat etanolbilar hamnat utanför.

– Regeringen har visionen att Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 och energiministern har aviserat en utredning för att se hur vi ska kunna komma dit. Samtidigt är regeringen medveten om att fordons- och bränslebranschen behöver svar på en rad frågor om förmånsbeskattning och miljöbilspremier så snart som möjligt. Detta är frågor vi arbetar med, även om jag inte kan ange något datum för svar nu.

Fyra drivmedelsföretag har fått hållbarhetsbesked

Hållbart etanolbränsle ska vara minst 35 procent bättre än motsvarande fossilt bränsle, och från 2017 minst 50 procent bättre.

Hittills har fyra drivmedelsföretag – OKQ8, Preem, Sekab och Lantmännen Agroetanol – fått hållbarhetsbesked för bioetanol från Energimyndigheten.

– Brasiliansk etanol och även svensk etanol överträffar redan de här gränserna, säger Paul Westin på Energimyndigheten.

Hållbarhetsbesked krävs för att de miljöbränslen man säljer ska bli skattebefriade. Det ska vara en garanti för att bränslena har tillräckligt goda växthusprestanda och inte har producerats av grödor som kommer från skyddade markområden. Hållbarhetsbesked innebär att Energimyndigheten godkänner företagens kontrollsystem för biobränslen.

Totalt har ett tiotal företag hittills fått hållbarhetsbesked för bland annat etanol, biodiesel, biogas, bioolja och raffinerad biodiesel.

Så får du 40 000 i supermiljöbilspremie

Den som köper en elbil eller laddhybrid efter 1 januari 2012 kan få en så kallat supermiljöbilspremie. Stödet gäller bilar som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer och dessutom klarar EUs senaste avgaskrav (Euro 5 eller Euro 6). Premien är på 40 000 kronor per bil, och regeringen satsar 200 miljoner på detta. Som mest kan alltså 5 000 bilar få stöd.

Ett annat sätt att få elbilen billigare beskrivs av Teknikens Värld. Tidningen berättar om prisraset på nästan nya ?elbilar. En halvårsgammal elbil som gått 300 mil minskade med 94 000 kronor från nypriset. Bilvärderingsexperten Jonas Björkman på Bilpriser.se säger till tidningen att han inte är förvånad.

– Nybilspriset på elbilar ligger ljusår från den verkliga betalningsviljan. Till sist är det offentliga organisationer och därmed skatte-betalarna som får stå för inköp eller skattesubventioner.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt