De tog elbilen till Neapel

2015-08-25 05:00 Charlotta von Schultz  

1 000 mil och 11 länder på 30 dagar. Bränslenotan: 0 kr. Familjen Bergfeldt från Skövde har elbilat rejält i sommar.

- Visst kan man bilsemestra långt i elbil, säger Nicklas Bergfeldt, it-konsult från Skövde.

I början av juli styrde familjen med två barn söderut och tog sig ända till Neapel i sin elbil Tesla Model S. 30 dagar senare hade de kört 1000 mil och besökt 11 länder: Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Monaco, Italien, Vatikanstaten, Slovenien, Kroatien och Österrike. Bilens färddator planerade själv var den behövde ladda längs rutten, och någon räckviddsångest drabbade aldrig familjen.

- Teslas eget nät av snabbladdare är väl utbyggt. Vid några tillfällen fick vi sänka farten lite för att få batterierna att räcka längre, men vi var aldrig nära eltorsk, säger han.

All laddning var gratis, och att fylla på batterierna för 30 mils körning tog ungefär 30 minuter. Under tiden passade familjen på att äta lunch, ta en glasspaus eller besöka toaletten.

- Det var oftast bilen som fick vänta på oss, och inte tvärt om, säger Nicklas Bergfeldt.

Fast i Frankrike blev det ibland kö för att ladda. Där har biltillverkaren haft svårt att få tillstånd för att bygga laddare. Istället finns temporära laddstationer där bara två bilar kan ladda samtidigt. Som längst fick familjen Bergfeldt vänta i en timme på att koppla in bilen.

- Men det var ingen större fara. Elbilsägare är ett kul släkte och man kan alltid prata lite tips och tricks medan man väntar, säger Nicklas Bergfeldt.

I Italien var Teslas laddnät inte heller så väl utbyggt. Men familjen tittade in på företagets kontor i Milano och fick låna ett kort som gjorde det möjligt att ladda gratis på offentliga snabbladdare, som det fanns gott om.

Som längst körde familjen 113 mil på en dag.

- Då gjorde vi fyra stopp, men det var mer för att vi behövde pausa än att bilen behövde laddas, säger Nicklas Bergfeldt.

Familjen betalade inte ett öre för elen på hela resan. Å andra sidan kostar bilen ungefär en miljon kronor.

Bergfeldts är veteraner när det gäller elbilar. Redan för sju år sedan köpte de en Renault Clio, med en räckvidd på fyra mil.

- Då blev det mest tältning hemmavid, säger Nicklas Bergfeldt.

Nästa bil blev en Nissan Leaf, och sedan ytterligare en. Med den modellen har familjen bilsemestrat längre. I fjol blev det 170 mil på en Norgeresa, 2013 lika långt fast genom Danmark. De turerna krävde lite mer planering eftersom bilen behövde laddas ungefär var 10:e mil.

- Det svåra var att ta sig ut ur elbils-u-landet Sverige. Vi fick övernatta bara för att ta oss från Skövde till gränsen, men sedan gick det jättebra. Fast sedan dess har det byggts ut fler snabbladdare även i Sverige, säger Nicklas Bergfeldt.

 

 

Efterlysning: Har du semestrat i elbil i sommar?

Vi vill komma i kontakt med dig som har semestrat i elbil. Berätta för oss hur det funkat med laddning!

Hör av dig till charlotta.vonschultz@nyteknik.se

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS