Fordon

De tävlade i största student-racet

Arez Mohideen Foto: Privat
Chalmers-laget på Formula Student 2016. Foto: Formula Student

Fem frågor till ingenjörsstudenten Arez Mohideen, som tävlade med sitt lag i Formula Student 2016.

Publicerad

Arez Mohideen, student vid Institutionen för tillämpad mekanik på Chalmers, deltog i veckan i tävlingen Formula Student 2016 ihop med ett stort team av studiekamrater. Tävlingen, som arrangeras av engelska Institution of Mechanical Engineers, är den största racingtävlingen där studentlag tävlar mot varandra med bilar de designat och byggt.

Chalmers lag kammade hem en sjätteplats, den högsta placeringen av de eldrivna bilarna. Förstaplatsen bland de 156 tävlande lagen från 34 länder gick till Stuttgarts universitet.

Hur var det?

– Jo det var helt underbart. Det här är andra bilen med eldrift som vi byggt nu. Förra året var vi på tävlingen, men körde inte, eftersom vi hade problem med drivlinan, då hade vi inte tillräckligt med testtid när bilen blivit klar.

Vad är speciellt med er bil?

– Vi utgår från förra årets bil, för den hade mycket potential, men vi har gjort den enklare.

– Den har två stycken självutvecklade motorer, som har utvecklats ihop med Aros Electronics i Mölndal. Chassit är helt i kolfiber och väger cirka 21 kilo, vi har pressat massan på bilen mycket. Vi kom faktiskt ner under vårt mål att vikten skulle vara 195 kilo utan förare, på tävlingen vägde den 193, 5 kilo.

– Teoretiskt kan vi göra 0 - 100 på cirka 3 sekunder.

Hur lång tid tog det er från idé till färdig bil?

– Från september till mitten av oktober gjorde vi en förstudie, sedan gjorde vi en virtuell design i ett CAD-program med analyser och simuleringar mellan oktober och januari. Därefter har vi gjort beräkningar för att validera att designen håller.

– Bilen var klar i slutet av maj. Från slutet av maj fram till tävlingen har vi testat och optimerat.

Vad har varit mest lärorikt?

– Att det ger arbetslivserfarenhet. Man tar det hela från idé till färdig produkt.

– Förutom att köra bilen har vi haft statiska tävlingar där vi ska kunna visa varför vi valt designen och visa på olika alternativ. Det finns tävlingen Cost där du redovisar din budget och Pitch, som är lite som Draknästet när du ska sälja in din affärsidé.

Vinnarbilen i år hade förbränningsmotor, vad säger du om det?

– Det har ju vart en skola i Holland som vunnit två gånger i rad, de kör el. Att det var en förbränningsgbil i år visar att förbränningsbilarna fortfarande har mycket att komma med, konkurrensen är hård.

– Chalmers byggde sin sista förbränningsbil 2014 och började bygga sin första elbil 2015 för att värna om hållbar miljö.