Fordon

De skaffar sig hjärnkoll på självkörande lastbilar

Christiane Glatz löser kontaktproblem på Maria Perssons huvud. Foto: Jörgen Appelgren
Under testet mäter Christine Glatz hjärnaktiviteten hos lastbilschauffören Maria Persson. Foto: Jörgen Appelgren
Maria Persson är koncentrerad under testet. Foto: Jörgen Appelgren
Även Saab använder sig av EEG i sin forskning. Foto: Saab

Lastbilstillverkaren Scania tar hjälp av tyska hjärnforskare för att vinna tid i det ögonblick när en mänsklig förare måste återta kontrollen från en självkörande lastbil.

Publicerad

I labbet längst bort på Scanias tekniska centrum i Södertälje sitter Maria Persson och provar mössor. Hon är nyanställd lastbilschaufför på Scanias transportlaboratorium. Mössorna som hon provar påminner om mammas badmössa på 60-talet, nåt vitt gummiaktigt med färgglada pluppar.

Bakom Maria Persson står Christiane Glatz, hjärnforskare från Max Planck-institutet i Tyskland. Hon mäter Maria Perssons huvud på längden och på tvären, och när hon är nöjd med mössans passform börjar hon fästa trådar vid var och en av de 64 färgglada plupparna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här