Fordon

De klämmer ut extra energi ur avgaserna

Fredrik Rahm och Pontus Eriksson i ett av motorlabben där man säkerställer att turbocompounden verkligen ger en bränslebesparing. Foto: Anders Hansson
Turbocompounden är en axialturbo där drivgaserna går i axelriktningen. Turbinbladens form är viktig för tryckbalansen i hela systemet. Foto: Anders Hansson
För att få ut någon nettoeffekt ur turbocompounden måste man hantera det hela som ett system. Cylindertrycket, EGR, laddturbo och compound. Fredrik Rahm ritar tryckbalanser. Foto: Anders Hansson

Volvos turboingenjörer i Malmö har lyckats hitta energi där den egentligen inte finns. Man har dammat av turbocompoundtekniken och pressat ut flera procent i bränslebesparing.

Publicerad

Teorin bakom turbocompound, alltså en turbin som drivs av avgaserna och i sin tur knuffar på drivaxeln, är att ta tillvara energi i avgaserna. Problemet är att systemet skapar ett mottryck som bromsar motorn, och slutresultatet på en kolvmotor blir för det mesta inte värt besväret. Ändå lovar Volvokoncernen att tekniken den här gången ska ge en bränslebesparing på 3–4 procent.

– Det gäller bara att hitta de rätta tryckbalanserna. Och ett business case, säger Fredrik Rahm, som är forskningsansvarig för turbosystem på Volvokoncernen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här