De blir överkörda i laddningsracet

2011-11-02 07:27 Lars Anders Karlberg  

Under fyra år har de två elbilsentusiasterna Nikolay Shishkov och Tommy Engkvist byggt upp den mest kompletta databasen över laddningspunkter i Norden. Nu blir de sidsteppade när starkare krafter tar över.

- Vad ska jag säga. Vi kan bara konstatera att det nu pumpas in statliga pengar i ett nytt nordiskt projekt. Vi hade gärna velat vara med, säger Nikolay Shishkov, it-konsult i Malmö som tillsammans med Tommy Engkvist skapat sajten Uppladdning.nu.

Han har nyligen informerats om att Nordiska Ministerrådet lagt ut ett uppdrag på konsultföretaget Sweco och den norska elbilsorganisationen Elbil Norge att skapa en databas över samtliga laddningsplatser för elbilar i Norden och skapa en webbaserad "ruttplanerare". Läs om Swecos projekt här.

Trots att han och Tommy Engkvist står för de bästa kunskaperna om den svenska elbilsmarknaden har de ställts utanför projektet.

- Kanske har vi inte varit så bra på att marknadsföra Uppladdning.nu, säger Nikolay Shishkov till Ny Teknik.

Han har haft kontakt med Energimyndigheten och argumenterat för att det krävs ett väl genomtänkt ”ekosystem” för elbilar.

- Enbart en databas räcker inte. Det måste fram en standard för informationsutbyte mellan elbilarna, elbolagen, parkeringsgaragen och andra laddplatsägarer, säger Nikolay Shishkov.

Hans engagemang började med att han för fyra år sedan irriterades över att det inte fanns någon vettig information om laddningsställen för hans egen lilla tvåsitsiga elbil Think City.

- Jag skrev ihop ett program över en helg för att göra det möjligt för elbilsägare att rapportera in var det fanns laddningspunkter. Det blev en enorm respons, säger Nikolay Shishkov till Ny Teknik.

En av dem som hörde av sig var Tommy Engkvist och tillsammans förbättrade de webbsidan och skapade en mobilapplikation.

I dag har de kartlagt 226 offentliga laddningsplatser i Sverige, 85 i Norge, 55 i Danmark och 20 i Finland – totalt 386 laddplatser med sammanlagt 1 116 ladduttag.

På varje laddningsplats kan det finnas flera laddningsuttag. I Högalidsgaraget i Stockholm till exempel finns det 16A uttag till samtliga 200 parkeringsplatser.

Uppladdning.nu är fortfarande ett entusiastprojekt med Nikolay Shishov och Tommy Engkvist som motorer och med aktivt deltagande från elbilsförare och stolpägare.

- Vi har direktkontakt med de som äger laddningspunkterna. Det är jätteviktigt att informationen på sajten hela tiden är uppdaterad. Att bara göra en databas är enkelt, det svåra är att underhålla den, säger han.

Uppladdning.nu

Uppladdning.nu är en gratis internettjänst som hjälper elbilster att hitta laddplatser.

Den innefattar databas med uppgifter om laddplatser, karttjänst, mobila appar, samt nedladdningsbara filer som kan användas i bilens GPS.

Antal  laddplatser i Sverige registrerade på Uppladdning.nu – 226, med totalt 598 ladduttag.

Antal laddplatser i Norden registrerade på Uppladdning.nu  - 386 med 1116 ladduttag.

Nikolay Shishkov, grundare

Nikolay Shishkov har kört elbil sedan 2007. Han startade Uppladdning.nu för att enkelt kartlägga laddplatser och få bättre användning för sin elbil. Han är styrelsemedlem i Elbil Sverige, och driver olika projekt inom elbilsvärlden.

Nikolay Shishkov är skaparen av Think EV Monitor, eller ”nikometer” som det kallar i Norge. Han bor I Malmö och kör Toyota RAV4 EV och norska bilen Think EV.

Tommy Engkvist, medgrundare

Tommy Engkvist började köra elbil redan 1991 och kör sedan dess sin Peugeot Partner EV både i jobbet och på fritiden.

Under dessa år har han samlat mycket erfarenhet och kunskap om ställen där det varit möjligt att få laddning.  Han är initiativtagare till många uppmärksammade projekt med elbilar och laddinfrastruktur, bland annat McDonalds projekt med laddställen på flera av sina restauranger.

Tommy Engkvist bor i Huddinge och kör Peugeot Partner EV.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt