Därför är Takatas krockkuddar farliga

2016-02-24 09:53 Håkan Abrahamson  

Experter från tio biltillverkare som använder Takatas krockkuddar har nu hittat tre faktorer som förvandlar de livräddande kuddarna till dödsfällor.

Under ett år har representanter för tio stora biltillverkare som använder Takatas krockkuddar arbetat tillsammans i gruppen Independent Testing Coalition för att ta reda på orsakerna till att krockkuddarna när de utlösts har skadat och i vissa fall dödat personer i bilen.

Explosionerna från drivmedlet som ska fylla kuddarna med kvävgas när de blåses upp har varit så våldsamma att metalldelar från inkapslingen i av kuddarna har lossnat och träffat åkande i bilen.

ITC-gruppen har nu identifierat tre faktorer som ska samverka för att Takatas krockkuddar ska bli farliga.

En faktor är att Takata har använt ammoniumnitrat som drivmedel. När ammoniumnitrat utsätts för upprepad exponering för fukt och temperaturändringar ändras egenskaperna som att ämnet reagerar våldsamt vid en explosion. Ammoniumnitrat blandat med dieselolja är ett välkänt sprängmedel.

Detta i kombination med en bristfällig konstruktion av inneslutningen av krockkudden, som alltså inte varit fukttät, och att bilen har använts i en miljö med stora temperaturförändringar, ligger bakom de våldsamma och farliga utlösningarna av kuddarna, skriver Automotive news.

ITC har använt två tusen krockkuddar från återkallade bilar och låtit raketexperter från företaget Orbital ATK utföra testerna. Takata säger i ett uttalande att resultaten överensstämmer med tester som tillverkaren själv har gjort, liksom sådana som utförts av tyska Fraunhoferinstitutet.

Takata har numera bytt drivmedel från ammoniumnitrat till guanidiniumnitrat, som inte reagerar lika våldsamt vid en explosion. De ledande konkurrenterna på marknaden, Autoliv och TRW, använder guanidiniumnitrat för sina kuddar.

Bara i USA har problemen med Takatas kuddar lett till återkallanden av 25 miljoner fordon och fler är att vänta.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt