Cevt lättar på gasen 2017

2017-02-01 11:32 Eddie Pröckl  
Mats Fägerhag har varit vd på företaget ända sedan starten 2013. Foto: Sören Håkanlind

På tre år har Cevt växt från 200 till 2 000 ingenjörer i Göteborg. Mats Fägerhag har lett bolaget sedan starten.

Kan Cevt fortsätta att växa i Sverige?                        

– Inte med den farten. Det är en jätteutmaning att växa som vi gör. Med kinesiska mått mätt är det inte konstigt med så här snabb tillväxt, men jag vill behålla lättrörligheten hos ett mindre företag. Vår framgång bygger på att vi har levererat mot förväntningar, och risken om man blir för stor är att man inte klarar det. Vi har redan svårt att få tag på rätt folk i Sverige. Vi måste samla ihop oss 2017 inför nästa steg.

Och vad är då nästa steg?

– Vi har skapat ett nytt varumärke, Lynk & Co, där det första steget är försäljning och produktion av bilar i Kina. Sedan ska det bli ett globalt varumärke, och där ska vi spela en roll. Om det lyckas i Kina och säljer bra ska det säljas även i Europa, är det tänkt.

Så Cevt kan få i uppdrag att bygga en bilfabrik?

– Jo, vi tittar på de här frågorna men det är eventuellt och långsiktigt och får inte ta fokus från det vi vet att vi ska göra nu.

Läs mer: Här är Volvos nya syskon

Vad mer vet ni att ni ska göra nu?

– Elektrifiering. Där ska vi utveckla lösningar åt Geely och även Volvo. Vi är också ungefär halvvägs färdiga med en ny arkitektur för större bilar. Det är elektrifieringen som är pådrivande även där. Krav på längre körsträcka ger behov av större utrymme för batterier, och det driver storlek.

Hur jobbar ni med självkörande fordon?

– Volvo har samarbete med Autoliv som vi får ta del av, men vi är mer integrerade med Geely vad gäller autonomi. Intelligensen, programvaran, måste vara annorlunda i Kina än i västvärlden. Till exempel infrastrukturen är annorlunda, särskilt när man kommer utanför storstäderna.

Vad skulle kunna ställa till problem för Cevt?

– Om vi inte klarar av att hänga med i våra ägares krav. Miljösituationen i Kina kommer att styra teknikutvecklingen, och mycket av den nya fordonstekniken kommer att först slå igenom där. Exempelvis elektrifieringen kommer snabbare, självkörande system kommer tidigare och kraven på uppkoppling är starkare i Kina. Kraven på HMI, gränssnittet mellan fordon och förare/passagerare, ser annorlunda ut. Kineserna föredrar att använda röststyrning i navigeringssystemen, och de använder andra begrepp. Det vill till att vi hänger med i allt detta. Hittills har det gått bra.

Planer för egen batteriutveckling?

– Vi kommer inte att utveckla cellerna, men paketering och styrning ska vi utveckla själva. Sedan är det praktiska aspekter på att vi ska ha egen tillverkning av batteripaket i samband med biltillverkningen. Det är helt enkelt inte så praktiskt att skeppa runt halvtons paket. Vi utvecklar lösningarna, och paketen byggs i samband med produktionen.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS