Fordon

Bristen på laddstationer bromsar elbilen

Norge bygger hundratals snabbladdare för att elbilsförare ska slippa oron för att bli stående med tomt batteri. Estland likaså. I Sverige finns endast 32 platser med snabbladdare, och det finns inga statliga stöd för en utbyggnad.

Publicerad

Norge brukar pekas ut som världens främsta elbilsland, med runt 25 000 rena elbilar. Där har statliga Transnova skjutit till pengar i flera omgångar för att få fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur. Totalt finns runt 100 snabbladdare i landet, och antalet ska fördubblas snart, enligt elbil.no. Allt för att elbilsförarna ska våga ge sig ut på längre resor, i trygg förvissning att batterierna kan fyllas till cirka 80 procent på en halvtimme.

I mars presenterade Transnova en ny ambitiös strategi. År 2017 ska det finnas 500 snabbladdare med hjälp av statliga bidrag på motsvarande 170 miljoner svenska kronor. Även i Estland storsatsar regeringen på laddinfrastruktur, och landet har fler än 160 snabbladdare.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här