Bristen på laddstationer bromsar elbilen

2014-04-16 05:30 Charlotta von Schultz  

Norge bygger hundratals snabbladdare för att elbilsförare ska slippa oron för att bli stående med tomt batteri. Estland likaså. I Sverige finns endast 32 platser med snabbladdare, och det finns inga statliga stöd för en utbyggnad.

Norge brukar pekas ut som världens främsta elbilsland, med runt 25 000 rena elbilar. Där har statliga Transnova skjutit till pengar i flera omgångar för att få fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur. Totalt finns runt 100 snabbladdare i landet, och antalet ska fördubblas snart, enligt elbil.no. Allt för att elbilsförarna ska våga ge sig ut på längre resor, i trygg förvissning att batterierna kan fyllas till cirka 80 procent på en halvtimme.

I mars presenterade Transnova en ny ambitiös strategi. År 2017 ska det finnas 500 snabbladdare med hjälp av statliga bidrag på motsvarande 170 miljoner svenska kronor. Även i Estland storsatsar regeringen på laddinfrastruktur, och landet har fler än 160 snabbladdare.

Att bygga en snabbladdare kostar runt en halv miljon kronor, en investering som man inte får några stöd för i Sverige. Däremot får man en supermiljöbilspremie på 40 000 kronor om man köper en elbil. Och man får rabatt på förmånsvärdet på max 16 000 kronor om elbilen är en tjänstebil.

Peter Kasche, tillförordnad chef på Energimyndighetens tran­sport­enhet, ger flera skäl till att Sverige satsar mindre på laddinfrastruktur än andra länder.

– Det är ju lite hönan och ägget, men elbilarna har varit väldigt få, och då gör ladd­infra­struk­turen inte så stor nytta. Vi har dessutom ett väl utbyggt system av motorvärmaruttag, och det räcker för dagens användare som vill pendla till jobbet, skjutsa till träningen och handla. Och för långresor är knappast elbilen aktuell i dag ändå, säger han.

Först om bilarnas räckvidd ökar och priserna sjunker kan det vara värt att överväga stöd till laddare, resonerar myndigheten.

– Men på längre sikt bör det vara marknaden som tar huvudansvaret, det är inte statens roll, säger Peter Kasche.

Flera demonstrationsprojekt för elfordon får dock finansiering av Energimyndigheten. Däribland ett projekt där Jämtkraft, Sundsvall Elnät och Mittuniversitetet samarbetar för att knyta ihop Sundsvall, Östersund och Trondheim i en ”Green Highway”. Om ett drygt år ska elva snabbladdare finnas i Västernorrland och Jämtlands län.

En annan satsning som får stöd drivs av Fortum, McDonalds, Nissan och Preem. Totalt ska 20 snabbladdstationer byggas i Sverige längs E4, E18 och E6.

Än så länge finns det enbart 32 platser med publika och aktiva snabbladdare – i hela Sverige. Det visar statistik från sajten Uppladdning.nu som har landets mest heltäckande sajt över laddstationer. På tok för få, enligt företagets medgrundare Nikolay Shishkov.

– Vi har gjort en grov uppskattning att det skulle behövas cirka 350 snabbladdare i landet för att göra det möjligt att resa obegränsat med elbilen. Det kan göra valet av ny bil enklare, säger han.

Många kommuner som bygger offentliga laddstolpar väljer normalladdare, vilket innebär att laddningen kan ta mer än sex timmar. Inte så genomtänkt, tycker Nikolay Shishkov.

– En snabbladdare är bättre än tio normalladdare, ingen vill ladda så långsamt på resan.

Som exempel på snabbladdarens betydelse lyfter han fram en känd japansk studie. Energibolaget Tepco studerade körmönstret hos elbilsförare och märkte att de höll sig nära kontoret där en laddare fanns. Resorna var mycket kortare än räckvidden. När Tepco byggde en andra snabbladdare i en annan del av staden ökade körsträckorna rejält.

Överraskningen var att den nya snabbladdaren ­användes så sällan. Effekten var psykologisk – räckviddsångesten hade minskat.

I dag står de laddbara bilarna endast för 0,7 promille av den totala svenska fordonsflottan. Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, tror inte att det är bristande laddinfrastruktur som hämmar försäljningen.

– En elbil köper man för att pendla korta sträckor på hem­orten, och ska man till fjällen kör man en annan bil. Det är det höga priset som gör att ytterst få väljer en elbil, säger han.

Samtidigt har han själv tvingats lämna sin urladdade elbil flera gånger för att laddstationen varit trasig eller upptagen av felparkerare. Han kör i stället en hybridbil nu.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt