Bosch varnade VW för manipulation 2007

2015-09-28 09:19 Håkan Abrahamson  

Leverantören av bränsletekniken i VWs kritiserade dieselmotorer varnade redan 2007 för att manipulering av programvaran var olaglig.

(Uppdaterad)

Det är den tyska tidningen Bild am Sonntag som i helgen rapporterade om att Bosch, världens största underleverantör till bilindustrin, levererade programvaran som lurade de amerikanska myndigheterna enbart för testverksamhet, och varnade för att den var olaglig på bilar som körs i vardagstrafik.

Bosch meddelade i förra veckan att man var ansvarig för leveranserna av insprutningsteknik och motorstyrning, men att ansvaret för hur tekniken användes i de kritiserade motorerna helt låg hos Volkswagen.

Enligt Bild am Sonntag började VW redan 2005 planera för en dieselmotor som skulle klara de hårda kraven på USA-marknaden. Dåvarande VW-chefen Wolfgang Bernhard lät en ingenjör från Audi, Rudolf Krebs, utveckla en motor som med hjälp av ureainsprutning, kallad Ad Blue, skulle klara avgaskraven.

Men Bernhard slutade som VW chef 2007 och nytillträdde chefen, Martin Winterkorn, tyckte att merkostnaden för Ad Blue, 300 euro per bil, var för hög i en period när kostnadssänkningar behövde genomföras i företaget.

Winterkorn lät i stället två nya teknikchefer från Audi, Hackenberg och Hatz, ta hand om vidareutvecklingen, vilket ledde till en motor med den manipulerade programvaran, som kom att användas i 11 miljoner bilar, skriver Bild am Sonntag.

Både Hackenberg och Hatz tillhör enligt Bild am Sonntag de personer som fick lämna sina poster i fredags, då även Porschechefen Matthias Müller utsågs till Winterkorns efterträdare.

Den tyska biltrafikmyndigheten KBA har nu krävt av VW att senast den 7 oktober få en tidplan för när den manipulerade programvaran i koncernens bilar ska vara bortplockad. Eftersom motorerna inte motsvarar specifikationerna i den typbesiktning som gjorts kan KBA därför kräva körförbud om motorerna inte åtgärdas.

I Tyskland finns troligen 2,8 miljoner bilar med den manipulerade programvaran. Uppskattningsvis kan det kosta VW mellan 100 och 200 euro per bil att åtgärda fusket. Det rör sig om extrakostnader på sammanlagt flera hundra miljoner euro. Samtidigt måste VW förvissa sig om att CO2-utsläppen då inte ökar, liksom bränsleförbrukningen.

Volkswagen säger till Süddeutsche Zeitung att man i nuläget inte kan ta ställning till dessa frågor. Nu ska företaget lägga "all kraft på att få en förklaring till det inträffade, och då ska grundlighet gå före snabba lösningar".

På måndagen meddelade Audi, som ingår i VW-koncernen, att 2,1 miljoner bilar beräknas ha den manipulerade programvaran i motorer med beteckningen EA-189. Det handlar om motorer i storleksklassen 1,6 liter och 2,0 liter utrustade med turbo och godkända för avgasnormen Euro 5.

Motorerna har använts i bilmodellerna A1, A3, A4, A6, TT samt stadsjeeparna Q3 och Q5.

Volkswagenmodeller som har den utpekade motortypen är Jetta, Golf, Passat, Tiguan och Beetle.

Även dotterbolagen Skoda och Seat har använt motorerna. Seat har ännu inte meddelat i vilka modeller och i vilket antal, men Skoda medgav förra veckan att EA-189-motorn använts i modellerna Fabia, Roomster, Octavia och Superb åren 2009 till och med 2013.

Under måndagen fick dieselaffären även ett rättsligt efterspel när statsåklagaren i Braunschweig beslöt att inleda en förundersökning mot förre VW-chefen Martin Winterkorn. Misstanken gäller bedrägligt förfarande genom försäljning av bilar med manipulerade avgasvärden.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt