Fordon

Boeing vill flyga på matolja

Boeing och Air China genomförde hösten 2011 test med biobränslen i flygplan. Foto: Boeing

I Kina finns ett överflöd av lågvärdig matolja som används i matlagningen, men som passar bättre som bränsle. Boeing vill testa i flygplan.

Publicerad

"Gutter oil" kallas en typ av matolja som i Kina framställs av redan använd frityrolja, eller som kokas fram av matrester och sedan säljs till lågpris. Oljan framställs med så primitiva metoder att den många gånger är direkt hälsofarlig.

Uppskattningsvis används 29 miljoner ton frityrolja om året i Kina, vilket gör landet till den största förbrukaren. Samtidigt används 20 miljoner ton flygfotogen för landets lufttransporter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här