Fordon

Billigast lägga strömmen i vägbanan

Gunnar Asplund poserar framför modellen av den strömförande rälsen som ska byggas in i asfalten i vägen. Klicka för stor bild. Foto: Jörgen Appelgren

Gunnar Asplund började undersöka möjligheterna att elektrifiera vanliga vägar efter att han slutat på ABB i Ludvika i maj 2009.

Publicerad

– Jag började titta på luftledningar och experimenterade med min egen Saab 9-5. Men det kräver fyra meterlånga strömavtagare, eftersom luftledningarna måste sitta sex meter ovanför vägbanan. Dessutom är ledningsstolparna utsatta för risken av bli påkörda.

I och med att personbilar inte kan matas med el från luftledningar faller den, idén anser Gunnar Asplund.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här