Billig elbil från Opel 2017

2016-02-11 09:57 Håkan Abrahamson  
Opel Ampera-e är i princip en Chevrolet Bolt i Opelskrud. Foto: GM

Opel kommer från nästa år att börja sälja en helt eldriven bil i Europa kallad Ampera-e. Den ska säljas till ett "överkomligt pris" säger GM-chefen Mary Barra.

(Uppdaterad) Mary Barra är på besök i Europa och meddelade vid en presskonferens i Bochum på tisdagen att dotterföretaget Opel ska börja sälja en eldriven bil med plats för fem personer till ett "överkomligt pris" 2017.

Även om det inte sägs officiellt står det helt klart att det rör sig om en Chevrolet Bolt som får Opelemblem och tilläggsnamnet Ampera-e. Så gjorde man 2011 när elhybriden Chevrolet Volt såldes som Opel Ampera i Europa. Den bilen blev dock ingen försäljningssuccé vare sig i USA eller Europa.

Men den helt eldrivna modellen Bolt som GM har visat vid olika tillfällen senaste halvåret har fått ett mycket positivt mottagande. Främst är det prissättningen som tilldragit sig uppmärksamhet. Med miljöbilsrabatter avdragna skulle prislappen kunna hamna någonstans kring 250000 kronor, vilket placerar denna elbil i en helt annan priskategori än Teslas modell S, som är mer än tre gånger så dyr.

Elbilen Bolt är 4166 mm lång, 1765 mm bred och 1595 mm hög och väger 1624 kg, varav batteriet 440 kg. Det består av 288 celler fördelade på 96 grupper med tre celler i vardera gruppen. Leverantör av cellerna är LG Chem.

Batteriet har kapaciteten 60 kWh vilket ska ge en räckvidd på 320 km. Motorn har effekten 150 kW och vridmomentet 360 Nm. Toppfarten anges till 145 km/h. Med snabbladdare kan batteriet laddas till 80 procent på 1 timme. Fulladdning hemma med hushållsel tar nio timmar.

Bilen är utrustad med en stor pekskärm på instrumentbrädan och är förberedd för anslutning till smarta mobiler med operativsystemen Ios och Android. En mängd funktioner i bilen kan styras via appar. Med hjälp av kameror har man koll 360 grader runt bilen.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt