Baldos bästa svenska bilen

2012-05-21 09:25 Lars Anders Karlberg  

Det blev två pokaler för Luleåteknologerna i årets upplaga av snålbilstävlingen Shell Eco Marathon. Deras lingonröda stadsbil Baldos fick förstapris för bästa säkerhet andrapris i etanolklassen.

Baldos blev bästa svenska bil i tävlingen som i år kördes i Rotterdam. Förutom Baldos från Luleå tekniska universitet var det bara KTH:s genomskinliga Sleipner som hamnade i resultatlistan.

Det tävlas med två typer av snålbilar i Shell Eco Marathon.

  1. Prototypklassen där bilarna får se ut som helst för att rulla så långt som möjligt på motsvarande 1 liter bensin.
  2. Urban Concept-klassen, där bilarna ska likna vanliga stadsbilar och måste uppfylla en rad krav för att få tävla.

Varje huvudklass är sedan indelad i olika bränsleklasser – bensin, alternativ till bensin, diesel, alternativ till diesel, vätgas, batteri och solceller.

Baldos tävlade i etanolklassen för Urban Concept-bilar och lyckades komma 223,3 kilometer på motsvarande 1 liter bensin, vilket gav en andra plats, efter danska DTU Roadrunners som rullade tre gånger så långt, och en sjätteplats totalt.

Upp på resultatlistan kom också KTH:s bränslecellsdrivna, superlätta prototypklassbil Sleipner. Sleipner rullade in på en tionde plats i vätgasklassen med 135 kilometer per kilowattimme. Det motsvarar 1200 kilometer på en liter bensin. Vinnaren kom fyra gånger så långt.

För de andra svenskarna – urban concept-bilen Spiros från KTH i Stockholm och Chalmers båda bilar Eco Vera i prototypklassen och Smarter i stadsbilsklassen – gick det dåligt. Ingen av dem kunde fullfölja tävlingen.

Anders Johansson, doktorand på institutionen för tillämpad mekanik på Chalmers och handledare för lag Eco Vera rapporterar direkt för Ny Teknik om allt som man inte vill ska hända.

- Vi hade stora problem med motorstyrningen men när vi väl fick det att fungera hoppade kedjan efter sex varv på ett av försöken ute på banan. Detta lagades men av någon anledning gav styrelektroniken till spridaren upp. Detta fixades med lite omkoppling men sedan tändningen upp och då hade vi tyvärr bara tio minuter kvar innan banan stängde så vi var tvungna att avbryta.

Men han har inte gett upp.

- Vi har en egenutvecklad förbränningsmotor på 25cc som vi byggde för ett år sedan. Men tändspolen har stört ut vevaxelsignalerna och gett felaktiga varvtal vilket gjort att vi haft problem med mappningen. Eventuellt kommer vi åka på någon mindre eco maraton-tävling i slutet av sommaren bara för att testa vår motor och se hur den presterar, mejlar Anders Johansson från Rotterdam.

De olika högskolarna arbetar på lite olika sätt med Shell Eco Marathon.

På KTH i Stockholm arbetar man med bilarna i olika kurser och blandar mekantronik-, kemi- och fordonsteknik-teknologer för att bygga bilarna.

På Chalmers i Göteborg byggs bilarna som projektmoment i olika kurser.

På LTU i Luleå så är det maskiningenjörer som bygger bilen i en kurs. 

Vinnarna 2012

Vinnaren Microjoule från La Joliverie i klassen prototyp/bensin kom 2833 kilometer på en liter bensin.

Vinnaren Lycee Louis Delage i klassen urban concept/bensin kom 396 kilometer på en liter bensin.

Vinnaren Polyjoule från Polytech Nantes i klassen prototyp/vätgas kom 541 kilometer på en kilowattimme el, vilket motsvarar 4 800 kilometer på en liter bensin.

Vinnaren Lausitz Dynamics i klassen prototyp/batterielektrisk kom 732 kilometer på en kilowattimme el, vilket motsvarar 6 600 kilometer på en liter bensin.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt