”Avisningen krånglar på nya räddningshelikoptrarna”

2016-02-16 12:48 Monica Kleja  
Sjöfartsverkets nya räddningshelikoptrar har problem med avisningen, visar Uppdrag gransknings avslöjande. (Bild ur Uppdrag gransknings program)

Sjöfartverkets nya räddningshelikopter Augusta Westland 139 kom aldrig fram på sitt första uppdrag i fjällen, avslöjar SVT:s Uppdrag granskning. Fyra av sju inköpta helikoptrar av modellen uppges ha problem med avisningen.

I morgon kväll visar Uppdrag granskning en uppföljning på tidigare program kring Sjöfartsverkets uppmärksammade upphandling av helikoptersystemet Augusta Westland 139, som nu utreds av bland annat Myndigheten mot korruption, Konstitutionsutskottet och Konkurrensverket. Sedan tidigare finns en mindre modell inom försvarsmakten som heter Augusta Westland 109.

När ett postflygplan med två man ombord störtade i Lapplandsfjällen strax efter midnatt den 8 januari i år, larmades Sjöfartsverket som var ansvarigt för flygräddningsinsatsen under natten.

Helikoptern Augusta Westland 139 köptes in för att klara just uppdrag i mörker, kyla och nedisning i moln. Men det mesta gick fel när myndighetens nya räddningshelikopter skulle ut på sin första skarpa insats, visar onsdagens program.

Bland annat tog det en timme och 20 minuter innan helikoptern (Lifeguard 005) lyfte från Umeå, trots att överlevande från kraschen kunde finnas i fjällvärlden.

Mowgli Halléhn, Sjöfartsverkets helikopterchef, säger i programmet att:

– Han (red anm: befälhavaren) planerar i en timma och nästan 20 minuter, ja. Innan dom kommer iväg. Ja.

Sökandet hinner påbörjas av svenska och norska ambulanshelikoptrar, och under natten hittar norska stridsflygplan av modell F16 postflygplanet och haveriplatsen och själva sökuppdraget avslutas.

Polisen tar sedan över räddningsansvaret och svenska Lifeguard 005, som precis tankat i Gällivare, ombeds flyga ut flygräddarna till olycksplatsen. Men piloten hävdar att mörkret ställer till problem, trots att helikoptern är utrustad med teknik för att se i mörker, Night Vision Goggles.

Läs mer: Ny räddningshelikopter var nära olycka

När helikoptern sedan flyger ut flygräddarna i dagsljus tänds varningslamporna ”Fuel icing” och ”Fuel heater” som indikerar att uppvärmningen av flygbränslet inte fungerar - och helikoptern tvingas landa på den lilla orten Ritsem mellan Gällivare och olycksplatsen.

Räddningshelikoptern nådde därmed aldrig fram till olycksplatsen. Mowgli Halléhn anser dock i programmet inte att modellen har något typfel, utan att det var en termostat i värmeväxlaren som krånglade och andra omständigheter som avgjorde.

– Jag är ur min synvinkel som operatör väldigt nöjd med helikoptern /.../ här kan besättningen fullt ut flyga med Night Vision Goggles och ha en bättre omvärldsuppfattning nattetid.

Enligt Uppdrag granskning var helikopterns avisningssystem ett viktigt argument för Sjöfartsverket när man köpte in modellen. Men på fyra av de sju inköpta AW139-helikoptrarna uppges systemet inte fungera, dock fungerade just det på helikoptern Lifeguard 005.

Enligt uppgift till Ny Teknik är avisningssystemet tillverkat av en amerikansk underleverantör till helikoptertillverkaren Augusta Westland vid namn Moog, vilket Sjöfartsverket bekräftar.

   

  

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt