Fordon

Återvinning i fokus för polska tåg

Redan innan de första tågen till Warszawas tunnelbana har levererats så har man planerat för hur de ska återvinnas om 40 år.

Publicerad

(Uppdaterad, korrigerad) I höst ska de första t-banetågen, baserade på Siemens tågserie Inspiro, börja rulla i den polska huvudstadens tunnelbanenät. Man har redan från början varit noga med att välja konstruktionsmaterial som är lätta, och som är möjliga att återvinna när tågen har tjänat ut om uppskattningsvis 40 år.

Ett sexvagnars tåg väger 165 ton. För att komma ner i vikt har man använt sig av aluminiumprofiler i rambygget, vilket gör ramen 500 kg lättare än tidigare generationer tunnelbanetåg. Med hjälp av finita elementmetoder har konstruktörerna studerat var i vagnskorgarna man kan spara material, utan att det inverkar på funktion och säkerhet. Viktbesparingen uppskattas till sex ton.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här