Allt färre barn dör i trafikolyckor

2016-01-11 06:29 TT  
Foto: Alamy

Förra året förolyckades endast ett barn som suttit i bil i samband med trafikolycka.

Siffran är den lägsta sedan mätningar inleddes på 50-talet.

– Det visar att vi legat väldigt långt fram när det gäller barnsäkerheten i Sverige, säger forskaren Anna Carlsson till TT.

Hon är knuten till Chalmers tekniska högskola och redovisade för ett par år sedan en vetenskaplig studie om dödsolyckor bland barn i bilar. Studien har nu utökats och de nya siffrorna ska presenteras på måndag vid konferensen Transportforum i Linköping med bland annat infrastrukturminister Anna Johansson (S) som deltagare.

Anna Carlssons forskning visar att det skett en markant minskning av dödsfall, från i genomsnitt 26 barn (upp till 14 år) per år (beräknat på åren 1962-1981) till i snitt tre barn per år under perioden 2007-15, en nedgång på 89 procent. Vad som också är anmärkningsvärt är att 2015 nu blir det första året där det endast skett ett dödsfall (beräknad data sträcker sig fram till och med 15 december).

– Man ska samtidigt komma ihåg att det blir allt fler bilar. Vi åker också längre sträckor med bil än vad som gjordes under 60-talet. I det perspektivet är minskningen jätteglädjande, säger hon.

Förklaringarna är enligt Anna Carlsson flera. Den mest självklara är att skydd som bakåtvända bilbarnstolar och sittkuddar införts liksom bälteskrav men även förbättrad infrastruktur och säkrare bilar.

– Även i en internationell jämförelse ser vi att Sverige ligger lägre. I många länder väljer man att låta barnet åka framåt när det blir över ett år medan man i Sverige propagerat för bakåtvänd stol upp till fyraårsåldern.

– Sedan har nollvisionen kring trafiksäkerhetsarbetet varit jätteviktig där man ändrat vägarna och till exempel satt upp mitträcken.

Även om nu trenden är tydlig och 2015 blev ett rekordår i positiv bemärkelse ser Anna Carlsson fortsatta utmaningar när det gäller säkerheten för barn som färdas i bil. Exempelvis när barn och unga använder telefon och läsplattor under bilfärden ändras kroppshållningen och gör nu att biltillverkare ställs inför nya säkerhetssituationer.

– Den framtida utmaningen är få till mera robust skyddssystem. Tittar du på huvudpositionen när du kollar på en läsplatta är det en väldigt speciell ställning. Däremot när man simulerar med krockdockor så sitter de i en optimal position _ så ser inte verkligheten ut.

Vad kan ytterligare göras för att förbättra säkerheten?

– Det är många som inte vet med sig att använda bälteskudde. Där kan vi bli betydligt bättre. Det är också många som slutar för tidigt med sådana. De ska användas till att barnet är minst tio men gärna upp till tolv års ålder.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt