Alla Gripens katapulthandtag byts ut

2007-06-05 12:50 Monica Kleja  

Samtliga raketstolshandtag i alla levererade Jas 39 Gripen av C/D-modell måste bytas ut till en mjukare variant lik den som används i A/B-versionerna. Det uppger företrädare för Saab Aerosystems.

Den 19 april i år skjöts den 37-årige stridspiloten Stefan Kaarle ofrivilligt ut ur ett Gripen-plan av C-modell på väg in mot landning utanför raketbasen Vidsel i Norrbotten.

Han klarade sig oskadd men planet totalhavererade mot marken. Statens haverikommission utreder nu orsaken till att raketstolen löste ut sig utan att piloten aktiverat den.

Försvarets materielverk, FMV, som är flygvapnets beställare av planen rekommenderade efter haveriet att C/D- planen (D är den dubbelsitsiga) bara skulle flyga i max 3 g, motsvarande en belastning på tre gånger den egna vikten, för att piloten skulle kunna flyga säkert.

Efter att Saab nu beslutat att alla handtag i raketstolarna på C/D-modellerna ska bytas ut, hävde FMV sin rekommendation i fredags.

- Vår bedömningen är att piloten nu åter kan flyga säkert i max 9 g, om de nya handtagen monterats, säger Ulf Lindström, informatör på FMV.

Kristina Elingstam, biträdande informationschef på Saab Aerosystems i Linköping, uppger att Saab nu skickat ut en serviceorder om att alla handtag i samtliga raketstolar i C/D-versionen ska bytas ut till ett mjukare handtag liknande det som används i den första Gripen-versionen A/B.

- De prover och tester som Haverikommissionen och vi gjort visar att det skett små förskjutningar uppåt av handtagen i C-planen vid upprepade höga g-belastningar och i vissa fall har de inte riktigt dragit sig tillbaka ned efteråt, förklarar hon.

Handtaget blir också något längre vid fästet, så att det kommer någon centimeter högre upp än tidigare, fortsätter Kristina Elingstam.

- Vi gör detta i förebyggande syfte och eftersom vi vill vara på den säkra sidan, säger hon.

Enligt Agne Widholm, som leder haveriutredningen vid Statens haverikommission, kan handtagets utformning ha spelat en roll i olyckan - men sannolikt inte enbart.

- Det finns också en del andra orsaker som vi undersöker, säger han.

Agne Widholm vill inte ta ställning till om bytet av handtag är rätt åtgärd, säger han till Nyteknik.se.

Bland annat kikar haverikommissionen på frågan om hur mycket kraft som behövs för att lösa ut handtagen, dvs hur lätt- och svårt det ska vara för piloten att dra i det för att lösa ut räddningsfunktionen.

- Det får som mest krävas 30 kilos kraft för att piloten ska orka lyfta armen i höga G-belastningar och dra i handtaget, säger Kristina Elingstam.

Saab Aerosystems har hittills levererat 78 C- och D-plan.

- Inom flygvapnet används i dag 57-58 C/D-plan, uppger Mats Helgesson, central flygchef i Högkvartert.
- De första med nya handtag flyger redan och de övriga kommer att bytas ut successivt så fort det bara går.
Även i Ungern och Tjeckien är man redan i gång med att skifta handtag till raketstolarna.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt