80 elbilar till Vattenfall

2012-05-15 13:32 Lars Anders Karlberg  
Renault Kangoo ZE.

Nu ska Vattenfalls servicetekniker vänja sig vid att köra elbilen Renault Kangoo ZE. I dag hämtade de ut de första fem bilarna vid en högtidlig ceremoni hos Renault i Kista.

- Vi vill ha så många eldrivna bilar som möjligt i vår flotta och bidra till att elektrifiera transporter. Vi planerar att handla upp 80 elbilar de närmaste åren, säger Annika Ramsköld, chef för Vattenfalls elbilsprogram, i ett pressmeddelande.

Den lilla transportbilen Renault Kangoo ZE blev utsedd till Årets Van av 22 europeiska motorjournalister i höstas. Det är första gången en elbil får den utmärkelsen.

- Dessa bilar passar vår verksamhet väl. Driftskostnaden för en elbil är bara cirka två till tre kronor per mil och de vi nu köpt har både god funktionalitet och fordonsekonomi, säger Annika Ramsköld.

Renault Kangoo ZE är en av de elbilar som ingår i ramavtalet Elbilsupphandlingen, som genomförts av Stockholms stad och Vattenfall i samarbete.  300 kommuner, landsting och kommunala och statliga bolag har anmält sitt intresse för att köpa1 300  elbilar per år under ramavtalet de närmaste två åren.

De första Kangoo ZE levererades till Samhall och Varbergs kommun för drygt en vecka sedan.

Vattenfall kör hårt med elbilarna. Man har bland annat samarbete med BMW i Tyskland om elbilsversionen av BMW Mini och man är hälftenägare i Volvos pluginhybridkoncept V60 där Vattenfall investerat 1 miljard kronor.

Renault Kangoo ZE

Bilen kan gå 160 kilometer på en laddning - under gynnsamma förhållanden. Toppfarten är 135 kilometer i timmen, lastförmågan 650 kilo på 3,5 kubik. Priset är 198.500 kronor plus moms för den tvåsitsiga varianten. 217.000 kronor för den 5-sitsiga. Priset gäller under ramavtalet Elbilsupphandlingen. Det relativt låga priset beror på att Renault står som ägare till batteriet och leasar ut det för 780 kronor i månaden.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt