Fordon

55 procent verkningsgrad med bensindiesel i motorn

Genom att köra en förbränningsmotor på både diesel och bensin i lämpliga proportioner kan man få en verkningsgrad på runt 55 procent, visar resultat från universitetet i Wisconsin-Madison. Idag har de bästa dieselmotorerna 40-45 procent och bensinmotorerna i bästa fall 30 procent.

Publicerad

Tricket är att i en dieselmotor blanda bränsle med högt cetantal (diesel) som lätt självantänder vid kompression, och bränsle med högt oktantal (bensin) som klarar hög kompression utan att självantända. Under körcykeln varierar man blandningen så egenskaperna hos respektive bränsle används där de gör mest nytta.

- Vi kan minska bränsleförbrukningen i bensinbilar med runt 30 procent och i tunga dieselfordon med nära 20 procent. Den här tekniken är ett enklare och billigare sätt att spara bränsle än hybrider, men den går också att kombinera med hybridteknik för att ge ännu större besparingar, säger Rolf Reitz, professor i mekanik på universitetet i Wisconsin–Madison, till Technology Review.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här