Vindkraftverk kan transporteras i luften

2012-04-03 14:01 Linda Nohrstedt  
Den här lyftballongen kan lyfta 4,5 ton. Foto: Energimyndigheten

Luftskepp och lyftballonger är användbara för transporter när vindkraftverk ska byggas i känsliga eller avlägsna miljöer. Det visar en ny rapport.

Det är framför allt den ökade betydelsen av transport- och logistikfrågor för utbyggnaden av vindkraften i Sverige som har gjort att den nygamla tekniken med luftskepp och lyftballonger har aktualiserats igen.

När nya vindkraftsparker anläggs krävs ofta en omfattande utbyggnad av infrastruktur, och många av de nya parkerna byggs i känsliga naturmiljöer.

Taf Consulting har på uppdrag av Energimyndigheten undersökt de utmaningar som vindkraftsutbyggnaden står inför när det gäller transport och logistik. Syftet var att hitta nya möjligheter att skapa en mer hållbar vindkraftutbyggnad.

Konsultbolaget har också räknat på kostnader för tre svenska vindkraftparker. Vid en jämförelse mellan traditionella transportmetoder och transporter med luftskepp och lyftballonger visade det sig att det blir mycket billigare med den så kallade lättare än luft-tekniken.

Därför förordar rapportförfattarna att lyftballonger, luftskepp och hybrider används för att minska kostnader och reducera intrånget i naturen vid vindkraftsutbyggnad.

-Inom vindkraftbranschen finns det ett intresse för alternativa transport- och lyftlösningar. Jämfört med vanliga logistiklösningar har lättare än luft-tekniken fördelar som vi borde undersöka vidare, säger Lars Alfrost vid Energimyndighetens vindenhet, i ett pressmeddelande.

Det finns också ett intresse för tekniken inom industri- och byggsektorn, framför allt hos dem som arbetar i områden med dåligt utvecklad eller obefintlig infrastruktur. I Ryssland används till exempel luftskepp för att inspektera elledningar och pipelines i avlägsna delar av landet.

Lättare än luft-tekniken

Lyftballonger används främst för vertikala lyft. Den förankras i marken med hjälp av vajrar. Lyften kan då ske med stor precision även om det blåser.

Luftskepp är också konstruerade för vertikala lyft, men är dessutom utrustade med propellrar för förflyttningar i sidled.

Hybrider är byggda som luftskepp, men kan också få en kompletterande lyftkran. Hybrider har utformats med vingar som också bidrar till en bättre förmåga att förflytta sig horisontellt.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt