Vindkraftens okända bekymmer

2013-11-21 05:30 Charlotta von Schultz  

Små skavanker på vingarna sänker vindsnurrans elproduktion. Om de inte repareras kan de i värsta fall få vingarna att brytas sönder. Insikten har fått Eon Vind att inspektera alla sina vingar vartannat år.

– Små sprickor tar vi på stort allvar. Om man inte åtgärdar skador på vingarna tidigt så kan de växa sig större, bli dyrare att reparera och ge stora produktionsbortfall, säger Roland Flaig som ansvarar för drift och underhåll på Eon Vind.

Han är inte förvånad över att intresseorganisationen Danmarks Vindmølleforening har hittat småskador på nästan alla inspekterade rotorblad i Danmark. Och han ser ingen anledning att tro att svenska vindkraftverk skulle vara förskonade. Det är samma bladkonstruktioner som även här utsätts för väldiga påfrestningar. Men de små skavankerna har länge varit relativt okända.

– Jag tror att branschen har vaknat de senaste åren, och det beror mycket på den här typen av experter som har rapporterat om sina inspektioner, säger Roland Flaig.

De nya insikterna fick Eon att införa en ny underhållsrutin år 2011. Inspektioner har förekommit även tidigare, men numera ska alla företagets vingar i Norden inspekteras vartannat år. Sammanlagt rör det sig om 510 vingar i 14 parker. Allt för att upptäcka små sprickor och hål medan de är små och förhållandevis billiga att reparera.

– Visst kostar inspektioner mycket pengar, men det tjänar vi in på att slippa stora skador. Jag ser det som en vettig investering, säger Roland Flaig.

Han berättar att man måste inse nyttan med inspektionen för att avsätta pengar i budgeten.

  • Småskador försämrar vingarnas aerodynamik och elproduktionen sjunker.
  • Om defekterna inte repareras kan hål och sprickor växa sig större, och kräva dyra och tidskrävande reparationer medan vindkraftsägaren förlorar dyrbara megawattimmar.
  • Om även stora skador försummas kan vingar i värsta fall brytas i bitar som flyger iväg och skadar människor eller föremål.

Men Roland Flaig tror att den insikten fortfarande saknas hos många vindkraftsägare som aldrig inspekterar sina vingar. En orsak kan vara att de litar för mycket på dagens serviceavtal. Där ingår service av alla maskindelar – men inte nödvändigtvis rotorblad.

– Det som bekymrar mig är ägare som inte bryr sig om sina maskiner utan låter dem stå och förfalla. Om det inträffar tillbud med vingdelar som lossnar så får hela branschen dåligt rykte.

Fredrik Lindahl är ledamot i styrelsen för Svensk Vindkraftförening, som har många mindre vindkraftsägare bland de cirka 2 000 medlemmarna.

– Vi har inte gjort någon egen undersökning om hur ofta vingar inspekteras, så jag kan inte uttala mig generellt. Men visst ser jag problematiken. I bistra ekonomiska tider kan det hända att en liten ägare tänker kortsiktigt och sparar in på underhållet, säger han.

Men han har svårt att se att problemen skulle gå så långt som att vingar lossnar och orsakar olyckor.

De dyra inspektionerna kan bli billigare om några år. I dag undersöks bladen oftast av servicetekniker som klättrar ut på bladen – en kostsam och tidsödande uppgift, som inte är riskfri.

Eon Vind har testat att i stället använda kamera. Dels med en fjärrstyrd minihelikopter och dels med en kamera på marken.

– Utvecklingen av kameror går väldigt snabbt, och jag är övertygad om att det är framtiden för vinginspektion. I testerna med en kamera på marken såg vi saker som inte går att se med blotta ögat, säger Roland Flaig.

Därför går vingarna sönder

  • Tillverkarna har lagt mycket kraft på att sänka rotor­bladens vikt. En ­lättare design gör att små missar i produktionen får större konsekvenser än förr.
  • Samtidigt är tillverkningen till stora delar fortfarande ett hantverk. Ibland blir det för lite lim i ­någon fog, ibland blir det en liten luftbubbla eller en torr fläck i ytbehandlingen.
  • När rotorbladen blir längre ökar ­hastigheten och därmed slitaget i vingspetsen.
  • Blixtnedslag.
  • Att frakta och montera de allt längre vingarna är en utmaning.
  • När ett 62-meters blad transporteras på en skogsväg kan det hända att man slår i en gran eller två längs ­vägen.
  • Ytterligare skråmor kan uppstå när bladet lyfts av lastbilen och monteras på tornet.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt