Vätgas från vatten driver gaffeltruckar

2016-03-14 09:14 Håkan Abrahamson  
Toyota ska bygga tolv bränslecellstruckar för testet. Foto: Toyota

Vätgas producerad genom elektrolys av vatten, med el från vindkraft, ska driva 12 bränslecellsförsedda gaffeltruckar från Toyota.

I ett samarbetsprojekt mellan privata företag och myndigheter i städerna Yokohama och Kawasaki användningen av vätgas producerad från vindkraft utvärderas.

El från vindkraftparken Hama Wing i Yokohama ska användas för elektrolysera vatten för vätgasframställningen. Gasen komprimeras, lagras och distribueras sedan med vätgastankbil till fyra testplatser där gaffeltruckarna finns: en fabrik, en grönsaksmarknad och två varuhus.

Med vätgasdriften väntas CO2-utsläppen minska med minst 80 procent jämfört med om truckarna skulle drivas med bensin eller el från kraftnätet.

De bränslecellsdrivna gaffeltruckarna har tagits fram av Toyota och den första presenterades i februari. Först nästa år kommer alla tolv truckarna att vara i drift, tre på vardera teststället.

Vätgaslager ska kunna innehålla gas för två dygns behov. Återanvända batterier från hybridbilar ska även användas som energireserv för vätgasframställning när vindkraftsanläggningen inte är i drift.

Med försöket vill både myndigheter och företag se hur en vätgaskedja kan fungera, från produktionsplats via lagring och distribution till användning i vardagsmiljö.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt