Tekniken som minskar klimatutsläppen

2015-12-04 12:14 Susanna Baltscheffsky  

#4 KLIMATBLOGGEN. Hur kan tekniken rädda klimatet? I torsdags morse ställdes den frågan av AftonbladetTV. Jag, forskningsminister Helen Hellmark Knutsson och professor Lars J Nilsson tog plats i studion för att prata om olika svar på den frågan.

Jag var ombedd av Aftonbladets tv-redaktion att ta med mig tre exempel på tekniska lösningar som har betydelse för att minska utsläppen, och jag fick två minuter på mig. Här kan du se tv-inslaget.

Här är mina tre val:

1. Energilagring. Egenproducerad el, ofta från solceller, utnyttjas bäst om överskottet kan lagras. Elon Musk har lyckats åstadkomma mest skrammel kring sin lösning Tesla Powerwall, Men den som läser Ny Teknik vet att han ingalunda är unik med sitt hembatteri. I Tyskland lagrar drygt 15 000 hushåll sin solel i källaren. Det finns till och med en svensk tillverkare av hembatterier, i Göteborg. Deras första installation gjordes nu i höstas på Orust.

2. Mikronät. Jag fortsatte på samma tema: egenproducerad el. De i särklass största koldioxidutsläppen beror på koleldning för energibehov. Hela 70 procent av de globala utsläppen kommer från kolanvändning. Och den siffran ökar.

Med tanke på att 1,3 miljarder människor saknar tillgång till el så vore det dumt om kolkraft blev det dominerande alternativet när de ska elektrifieras.

Nu växer mikronät fram som ett alternativ, bland annat i en del afrikanska länder. Upplägget är att några hushåll delar på en förnybar energikälla. Ny Teknik skrev nyligen om ett exempel där solceller och jordburksrester hettas upp i en pyrolysprocess och bildar vätgas som förbränns i en gasmotor. Cirka 200 hushåll och småindustrier får el därifrån.

3. Nya material. Exemplet jag tog upp var BMW:s elbil i3, som har en kaross av kolfiber. Dessutom är monteringen av kolfiberdelarna helt integrerad i den automatiserade produktionen. Robotar sätter ihop komponenterna till karossen som sedan lyfts på vid det löpande bandet.

Boeings problemfyllda Dreamliner är ett annat exempel. I den har aluminium i vissa delar ersatts av kolfiberarmerad plast. Enligt Boeing ska det lättare men lika hållfasta flygplanet vara 20 procent mer bränslesnålt än motsvarande traditionellt konstruerade modeller.

Lättare material leder till mindre bränsleförbrukning - och mindre koldioxidutsläpp, om bränslet är fossilt. Det är det fina i kråksången.

Ett material som är värt att hålla ögonen på i sammanhanget är förstås superstarka, lätta, töjbara - och Nobelprisbelönade - grafen.

Mitt prat tog nog lite längre tid än två minuter. Men ingen avbröt mig.

  

Läs fler delar av Klimatbloggen här:

Vem blir energiteknikens superentreprenör?

USA:s tröga klimatpolitik var inte alltid så usel

Förvirrat om Kinas utsläpp

Klimatforskare hör till dem som flyger mest

Utsläppen sjunker, men inte tillväxten

Konferensens sista suck. Eller?

Klimatavtalet är starten på nya investeringar

Fiaskot i Köpenhamn blev succé i Paris 

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt