Energi

Scania testar större litiumjon-batterier

Henrik Lundgren deltar i arbetet med att studera kylning av stora litiumjonjonbatterier.

Batterier i elbilar är extremt temperaturkänsliga och fordonstillverkare tittar därför på olika kylmetoder. KTH-forskare gör testerna av större batterier enklare för Scania.

Publicerad

Höga temperaturer försämrar säkerheten, livslängden och prestandan på litiumjonbatterier i elfordon. Ju större batterier, desto högre temperaturskillnad i varje cell och därmed ökad risk för allvarliga problem.

För att minska problemen tittar fordonstillverkaren Scania på olika sätt att kyla ner batterierna. Tillsammans med KTH-forskaren Henrik Lundgren har man tagit fram en modell för att studera kylning av stora litiumjonjonbatterier.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här