Så ska svenska solbilen hålla sig på vägen i Australien

2015-04-07 08:34 Lars Anders Karlberg  

Revansch! Det är drivkraften för de tolv studenterna i JU Solar Team i Jönköping som nu bygger en helt ny solracer för att delta i den 300 mil långa solbilstävlingen World Solar Challenge i Australien i höst.

Om fyra veckor ska den nya bilen vara klar för provkörning.  Den blir lägre och mer kursstabil än föregångaren, som blåste av vägen i hård vind halvvägs genom loppet i förra tävlingen för två år sedan.

Den får också en helt ny, speciallindad 5 kW navmotor från japanska Mitsuba på höger bakhjul, nya Boston Power Swing-batterier, sex kvadratmeter nya kiselsolceller från Sunpower, specialgjorda  Bridgestone-däck, lättrullande SKF hybridlager, sportstötdämpare från Öhlins och ny MPPT-elektronik från Drivetech som kontrollerar spänningen mellan solceller, batterier och motor.

– Vi är bättre förberedda den här gången. Vår första bil var snabb och energieffektiv men var ostadig i hårda vindar. På tävlingens fjärde dag blåste det full storm och bilen dansade av vägen och fick en knäck som inte gick att reparera, säger Magnus Andersson, lärare på Jönköpings tekniska högskola och initiativtagare till Sveriges första och hittills enda deltagande i VM för solbilar.

Det blev i alla fall 150 mil och en 20:e plats i resultattabellen för JU Solar Team och Natural Magic Energy.  Vinnare blev de holländska teknologerna från Delftuniversitetet med den åttonde versionen av den Nuon/Vattenfall-sponsrade vinnarbilen Nuna, som vunnit fem av de sju senaste  tävlingarna.

Starten går på morgonen den 18 oktober och tävlingen avslutas sju dagar senare.

– Vi siktar på att bli klara med bilen senast i mitten av maj.  Då hinner vi köra in både den och förarna på hemmaplan innan vi måste sätt den på båt till Australien vid midsommar. Förra gången hamnade vi i tidsnöd och fick bygga färdigt bilen i ett garage i Darwin. Det straffade sig, säger Magnus Andersson.

Tävlingen går på allmän väg med följebilar både före och efter tävlingsbilen. Klockan 17.00 blåses dagens lopp av, solbilens läge på vägen märks upp och hela teamet slår läger på platsen i väntan på nästa dags tävling klockan 08.00.

– Under de 150 mil som vi hann köra förra gången höll vi en medelhastighet på 80 kilometer i timmen. I år siktar vi på 95 kilometer i timmen – och ett lopp utan missöden, säger Magnus Andersson till Ny Teknik.

 



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

World Solar Challenge

  • Första tävlingen genomfördes 1987. Då var elbilar ett hett ämne hos världens största biltillverkare och GM, Ford och Honda ställde upp i den första tävlingen.
  • GM vann med solcellsbilen Sunraycer, som klarade de 300 milen med en genomsnittlig hastighet på 67 kilometer i timmen. Ford  kom tvåa med Sunchaser och trea ett schweiziskt universitetslag från tekniska högskolan i Biel.
  • Nästa tävling ägde rum 1990. Då vann studentlaget från Biel. De två följande tävlingarna, 1993 och 1996 vanns av Honda med Dream 1 och Dream 2 med Biel-laget på andra plats båda åren.
  • Därefter har Wold Solar Challenge utvecklats till en ren studentlagstävling där universitetet i holländska Delft med sin Nuna tagit hem seger i fem tävlingar av sju, bara slagen av  japanska Tokai-universitetet 2009 och 2011.
  • Från början fanns inga begränsningar när det gäller solcellerna. GM Sunrayser använde till exempel samma typ av högeffektiva, och superdyra, solceller som finns på satelliter.
  • Nu finns begränsningar både  i ytstorlek  och i solecellskvalitet, maximalt sex kvadratmeter solpanel med kiselsolceller  och max tre kvadratmeter med gallium-arsenid.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt