Energi

Så blir gamla däck prima dieselolja

Erik Nerpin till vänster är styrelseordförande i Cassandra Oil. Grundaren och störste aktieägaren Anders Olsson har inte operativ roll i bolaget utan är konsult med ansvar för forskning och utveckling och marknadföring.
Kasserade fordonsdäck utgör ett gigantiskt avfallsberg. I västvärlden kasseras en miljard däck eller 10 miljarder kilo per år.
Cassandra Oils kracker uppges kunna göra olja av alla plaster utom pvc-plaster.
Plastavfall är svårt att bryta ned. Samtidigt är förbränning problematisk med tanke på giftiga gaser.
Här är den första pilotkracker. En ny stor maskin på 1 500 kW håller på att byggas i Västerås. Den ska kunna ta hand om 26 500 ton rivna däck per år och producera 10 000 ton olja, motsvarande 201 400 fat, till en kostnad av 23 dollar per fat.
Cassandra Oil uppger att den olja man får fram av gamla bildäck har specifikationer som motsvarar marin diesel.
Oljeindustrin producerar årligen hundratals miljoner fat "oil sludge". Det är de tunga, svårbearbetade delarna av råoljan. I många fall dumpas den rakt ut i öknen och bildar stora oljesjöar.
Den här bilden är från Irak och visar det som i oljebranschen kallas "oil sludge" och som blivit ett miljöproblem. Cassandra Oil planerar att testköra en mobil 300 kW reaktor i höst för att sanera förorenad sand.
Oljeskiffer och oljesand är en framtida marknad. Cassandras teknik använder inte vatten.
Även elektronikskrot är en tänkbar råvara. Ur ett ton elektronikskrot säger Cassandra Oil att man kan få ut 700 kilo olja, 200 kilo koppar, 400 gram silver och 40 gram guld.
Från högen med blandade sopor av plaster, däck och elektronikskrot kommer det ut olja. Stenarna längst fram är oljeskiffer från Jordanien. Burken till höger är resterna från elektronikskrotet.

UPPDATERAD Ett helt nytt svensk oljebolag har sett dagens ljus – Cassandra Oil. Oljemannen och uppfinnaren Anders Olsson har utvecklat en katalytisk kracker som gör olja av gamla däck och plastpåsar.

Publicerad

- Vi kan tillverka prima olja med marindieselkvalitet för mindre än 30 dollar per fat – oberoende av vilken råvara vi använder. Det kan vara bilddäck, plast, oljeskiffer eller förorenad tungolja från ”oljesjöarna” i öknarna i de oljeproducerande länderna, säger Anders Olsson till Ny Teknik.

Han har ett beviljat svenskt patent och en internationell PCT-ansökan på sin katalytiska kracker, som bryter bindningen mellan kolvätekedjorna i den petroleumråvara som används och får fram en högvärdig olja med låg svavelhalt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här