Norwegianchef: ”Låt flygbolagen betala för utsläppen”

2016-01-11 14:14 TT  

Dumpa flygskatten. Det ger inga miljövinster, enligt Norwegians vd Björn Kjos.

Aningen försenad landar Björn Kjos med en Norwegiankärra på Arlanda, kommen från Oslo. Egentligen tycker han att tåget borde vara det transportmedel som gäller för kortare sträckor, för miljöns skull.

– Det flygs alldeles för mycket på korta sträckor, säger han.

Men Kjos gillar att flyga och han gör det ofta, även med andra flygbolag i bland.

– Ja, det händer, för att testa hur det är, säger han.

I Stockholm ska han träffa den svenske näringsministern, Mikael Damberg. Det gemensamma intresset är att Björn Kjos kan erbjuda nya interkontinentala flygrutter när Sverige jagar nya exportmarknader. Däremot gillar han inte den svenska regeringens utredning om att eventuellt införa flygskatt _ en skatt som ska få flyget att betala sina klimatkostnader.

– De länder som provat det där har ju dumpat flygskatten sen, säger Kjos.

En flygskatt skulle bara flytta trafiken.

Läs mer: SAS näst sämst i utsläppsliga

Hans medicin för att flyget ska ta bättre miljöansvar är att låta flygbolagen betala för utsläppen. Och med en modern flygplansflotta med mindre utsläpp än många av konkurrenterna så passar det förstås Norwegianschefen bra med en sådan åsikt. Då lönar det sig bättre att investera i nya bränsleeffektivare flygplan, menar han.

Biobränsle tror han inte på, inte ännu i alla fall.

– Det är väldigt dyrt.

Och med ett oljepris på extremt låga nivåer så är inte omvandlingstrycket så högt, men gör flygbranschen extra lönsam.

– Men det är inte så bra för miljön kanske. Då lönar det sig inte så bra att byta ut gamla flygplan, säger Kjos.

Med de nya modernare flygplanen går det också att flyga allt längre, utan stopp. Norwegian har investerat stort i långdistansplan. Om några år kommer Björn Kjos bolag ha tillgång till närmare 50 Dreamliner-plan, från åtta i trafik i dag. Det är turisterna som ska fångas.

– Det är där trafiken växer.

Konkurrensen om passagerarna är hård och nu siktar en av de tuffare konkurrenterna, irländska Ryanair, på att göra en inbrytning på Norwegians riktiga hemmaplan, Oslo. Men Björn Kjos oroas inte.

– Konkurrens är bra, då blir det billigare för folk att flyga.

 

  

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt