Norra Djurgårdsstaden kritiseras för greenwashing

2015-02-14 06:00 Linda Nohrstedt  

Stockholms stads vision är att Norra Djurgårdsstaden ska bli en internationell förebild för grönt byggande. Men projektet kritiseras för greenwashing och falsk marknadsföring.

Målsättningen är att Norra Djurgårdsstaden ska bli en stadsdel i världsklass och ett internationellt föredöme för hållbar stadsutveckling.

Mer precist har Stockholm stad beslutat att stadsdelen ska vara fossilbränslefri år 2030.

Det är ett mål som Josefin Wangel, miljöforskare på KTH, är kritisk till, eftersom staden har valt att exkludera utsläpp från fossila bränslen under byggfasen, de boendes konsumtion och lång­väga resor.

– Det är bara några få delar som har tagits med, så det är falsk marknadsföring att säga att Norra Djurgårdsstaden ska vara fossilbränslefritt. Det kommer nära greenwashing och döljer det ­arbete som faktiskt görs, säger hon.

Men Staffan Lorentz, stadens projektchef för Norra Djurgårdsstaden, tycker att staden har varit tydlig med att berätta vad som ryms inom målet.

– Vi har inte haft i uppdrag initialt att titta på livscykelanalyser. Men vi har gjort det nu i vår plusenergihustävling, så vi hoppas kunna ta in de aspekterna längre fram, säger han.

Men även med dagens skrivning riskerar målet om en fossilbränslefri stadsdel att spricka.

Fjärrvärmen kommer att fortsätta elda en mindre del plast efter år 2030 och lagstiftning kan krävas om bensinbilar ska kunna hindras från att köra i området.

Projektledningen har därför före­slagit att målet om en fossilbränslefri stadsdel ska förtydligas.

– Antingen säger man att det gäller vissa fordon, eller så säger man att vissa vägar ska vara fossilbränslefria. Eller så får man inrätta en miljözon som säger att här får man inte ha bensinbilar, ungefär som man har gjort för dubbdäck på Hornsgatan, säger Staffan Lorentz.

Josefin Wangel är inte förvånad över att målet om en fossilbränslefri stadsdel ser ut att spricka och pekar på vikten av att staden, byggherrarna och byggarna drar lärdom av det.

– Så länge misslyckandet följs av ett lärande, och man försöker formulera alternativa sätt att komma fram i framtiden, kan det ändå bli ett viktigt bidrag till hållbar stadsutveckling på längre sikt, säger hon.

Norra Djurgårdsstaden

  • 12?000 nya bostäder och 35?000 nya arbetsplatser ska byggas i Norra Djurgårdsstaden.
  • Området byggs i etapper och hittills har människor flyttat in i ­ungefär 1?000 lägenheter.
  • Stadens utgifter för projektet väntas landa på ungefär 20 milj­arder kronor, vilket ska täckas av intäkter från försäljning av fastig­heter och upplåtelse av mark.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt