Kravet: Bygg vätgasstationer

2013-10-02 13:07 Monica Kleja  

Vätgaspotentialen i Sverige ska nu kartläggas. Målet är en plan för hur bilister år 2020 ska kunna tanka vätgas var 30:e mil i hela landet.

Om 14 dagar – den 15 oktober – hålls ett tekniktungt möte i Malmö. Då samlas deltagarna i den svenska delen av EU-projektet ”Vätgasinfrastruktur för transporter” för en workshop.

Den ska handla om hur vätgas, som drivmedel i bränslecellsbilar, inom 6–7 år ska tillverkas, lagras och distribueras runt om i Sverige.

En mängd aktörer är på plats: bland annat kemiindustri, gasleverantörer, Volvo PV, Gröna Bilister, universitet, Vinnova och Trafikverket. Projektet i sin helhet har två huvudsyften:

– Vi ska dels göra en nulägesanalys av vätgas som fordonsbränsle, dels ska vi lägga fram en infrastrukturplan i vår för hur bilister ska kunna tanka vätgas i Sverige senast år 2020, säger Cecilia Wallmark, projektsamordnare på teknikkonsulten Sweco.

Kravet på tankställstätheten för vätgas kommer från EU. I februari föreslog Kommissionen ett direktiv för att påskynda användningen av drivmedlen el, väte och naturgas. Avsaknaden av tankstationer och laddstolpar anses vara det absolut största hindret.

Kommissionen föreslår därför skapandet av minimiinfrastrukturer. Man vill att bilister ska kunna tanka vätgas var 30:e mil.

För naturgas är maxavståndet, föreslår man, 15 mil. Dessa förslag bereds nu i EU. Svenska regeringen är positiv, men man anser samtidigt att förnybara drivmedel borde ingå i direktivet.

– Vårt projekt avser förvissa bara vätgasinfrastruktur, men vi kommer även att titta på integrationen med andra drivmedelssystem, säger Cecilia Wallmark.

Frågorna är många: Vilka är nyckelaktörerna, ska gasen distribueras i flytande form eller som komprimerad gas i tankbilar? Eller ska den produceras lokalt, genom att vatten spjälkas i syre och väte via elektrolys? Vilka orter är i så fall lämpliga?

Att Skåne valts för arbetsmötet är ingen slump. Region Skåne äger landets två första vätgasbilar, som man köpt av Hyundai.

Att tanka vätgas med dessa bilar i norra Europa kostar i dag cirka 7,50 kronor per mil, enligt Sweco.

I november får också Malmö stad en bränslecellsbil. I dag måste bilarna köras över Öresund för att tankas. Men snart kan de tanka i Malmö eftersom Region Skåne planerar hyra en flyttbar station.


För närvarande kan tyvärr inte bildspel visas i mobilversionen av Ny Teknik eller i vissa versioner av Internet Explorer. Välj vanliga versionen av sajten i mobilen för att se bildspel. /Ny Teknik

De kartlägger den svenska vätgaspotentialen

Nätverket i projektet "Vätgasinfrastruktur för transporter" växer. Deltagarna hittills är:

AGA Gas AB

Air Liquide AB

Akzo Nobel

Business Sweden

Falkenberg Energi

Green Highway

Gröna Bilister

KTH (Energiprocesser)

Lunds Tekniska Högskola

Region Skåne

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut

Sweco

Swedish Proving Ground Association

Test Site Sweden

Trafik och Teknik

Trafikverket

Vinnova

Volvo Car Corporation

Västra Götalandsregionen

Vätgas Sverige

ÅF/Åforsk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt