Energi

Kravet: Bygg vätgasstationer

Honda FCX Clarity vid en station där vätgasen produceras av solenergi. Foto: Honda
Hyundai ix35 FCEV
Oddvar Fiskesjö, chef för miljöstrategiska enheten, region Skåne när de precis fått sina bilar från Hyundai. Bilen är samma, Hyundai ix35 FCEV. Foto: Jenny Segersten
Stationen från danska H2Logic. Foto: H2Logic
Exempel på hur H2Logics station fungerar. Foto: H2Logic
I våras provkörde Ny Tekniks reporter Marie Alpman bränslecellsbilen ix35 vid Hyundais utvecklingscentrum söder om Seoul. Jae Shim, som sitter intill, utvecklar tekniken. Foto: Helen Ahlbom

Vätgaspotentialen i Sverige ska nu kartläggas. Målet är en plan för hur bilister år 2020 ska kunna tanka vätgas var 30:e mil i hela landet.

Publicerad

Om 14 dagar – den 15 oktober – hålls ett tekniktungt möte i Malmö. Då samlas deltagarna i den svenska delen av EU-projektet ”Vätgasinfrastruktur för transporter” för en workshop.

Den ska handla om hur vätgas, som drivmedel i bränslecellsbilar, inom 6–7 år ska tillverkas, lagras och distribueras runt om i Sverige.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här